28-Nov-2021, 12:38 AM
Nou, de reparatie is fantastisch gedaan door een kleine custom- / autospuiter. Weet niet of hij goedkoop was - hij dacht eerst aan het hele ding spuiten en ik schrok me rot van de prijs, maar toen het ook lokaal te repareren bleek, tsja, is het dan een goede prijs of alleen een opluchting na de vorige. Ik zit er niet op dus ik weet het niet, maar het resultaat is super. PM desgewenst voor details.
Vervolgens spontaan besloten om eens echt wat kilometers te maken met dat ding. Maar dan heb je natuurlijk wel eindelijk eens een goed afgestelde voorderailleur nodig. Kwestie van kabeltje aanspannen dacht ik. Maar al snel had ik een nieuwe nodig. Nou zijn dat altijd al ondingen, die bij de minste handeling al net zo hard gaan rafelen als hun afgekeurde voorganger, maar deze... Nu, hij zit. Dan nog even aanspannen?
Afijn, 10 uur 's ochtends werd vanzelf 10 uur 's avonds en ik kwam er in die tijd achter dat de derailleur _waarschijnlijk_ niet toereikend is voor 3 voorbladen (heel af en toe wilde het heel even, waardoor ik langer in die illusie bleef hangen), en dat het grote blad sowieso in geen enkele opstelling goed in het bereik lag, tenzij ik het schijfje waarop de derailleur gemonteerd is compleet naar buiten toe draaide. En de hele tijd was het bijna af.
De volgende dag kon ik alsnog op reis, en raad eens? Te afgepeigerd om het grote voorblad te gebruiken. Een gemiddelde van amper 20 over 69 km, mede dankzij Google die van kilometerslange schelpenpaadjes bezaaid met pony's houdt. En tegenwind etc. Maar goed, morgen mag ik vrijwel direct weer terug, zodat de wind alvast gekeerd is.
Al met al is het toch wel heel aardig om voor je huis te beginnen met trappen en enkele Zeeuwse bruggen verder er gewoon op bestemming weer uit te klimmen. Droger, stoerder en minder zijwindgevoelig dan in een ver grijs verleden met de motor. Maar nu nog even afkloppen want morgen moet ik nog dezelfde weg terug.
Vervolgens spontaan besloten om eens echt wat kilometers te maken met dat ding. Maar dan heb je natuurlijk wel eindelijk eens een goed afgestelde voorderailleur nodig. Kwestie van kabeltje aanspannen dacht ik. Maar al snel had ik een nieuwe nodig. Nou zijn dat altijd al ondingen, die bij de minste handeling al net zo hard gaan rafelen als hun afgekeurde voorganger, maar deze... Nu, hij zit. Dan nog even aanspannen?
Afijn, 10 uur 's ochtends werd vanzelf 10 uur 's avonds en ik kwam er in die tijd achter dat de derailleur _waarschijnlijk_ niet toereikend is voor 3 voorbladen (heel af en toe wilde het heel even, waardoor ik langer in die illusie bleef hangen), en dat het grote blad sowieso in geen enkele opstelling goed in het bereik lag, tenzij ik het schijfje waarop de derailleur gemonteerd is compleet naar buiten toe draaide. En de hele tijd was het bijna af.
De volgende dag kon ik alsnog op reis, en raad eens? Te afgepeigerd om het grote voorblad te gebruiken. Een gemiddelde van amper 20 over 69 km, mede dankzij Google die van kilometerslange schelpenpaadjes bezaaid met pony's houdt. En tegenwind etc. Maar goed, morgen mag ik vrijwel direct weer terug, zodat de wind alvast gekeerd is.
Al met al is het toch wel heel aardig om voor je huis te beginnen met trappen en enkele Zeeuwse bruggen verder er gewoon op bestemming weer uit te klimmen. Droger, stoerder en minder zijwindgevoelig dan in een ver grijs verleden met de motor. Maar nu nog even afkloppen want morgen moet ik nog dezelfde weg terug.