30-Nov-2021, 10:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2021, 11:28 AM door 365cycle.)
(30-Nov-2021, 10:39 AM)Bacchus schreef: Stel een bescheiden zuinige auto (€20k, 5,0 l/100km) die je in tien jaar met 15.000 km/j volledig afschrijft, vijf jaar casco verzekerd, vijf jaar WA+, tankt tegen actuele brandstofprijs bij een beetje voordelige pomp (€ 1,80) en onderhoud zoals de fabriek adviseert bij de dealer. Dat kost je ongeveer € 450 per maand.Klopt grotendeels, maar in mijn optiek niet helemaal. Bijna alle bestemmingen die ik met m'n velomobiel heb, kan ik met m'n auto ook komen. Als ik alles wat ik vroeger met de auto deed met de fiets moet doen heb ik meerdere fietsen nodig. Een gezin zal al snel 2 QuattroVelo's nodig hebben, ik heb de Milan maar heb daarnaast dus ook een bakfiets voor boodschappen en tripjes met m'n uk etc.
Voor een gezin met modaal inkomen, € 2.400 netto per maand inclusief vakantiegeld, is dat ruim een zesde van het inkomen.
Een velomobiel (€10k) kost je ongeveer de helft aan afschrijving en verzekering, hetzelfde aan onderhoud (veel bandjes) maar geen brandstof* en belasting.
Totaal zo'n € 160 per maand.
* Eigenlijk wel natuurlijk maar de meesten zullen dat juist positief ervaren.