01-Dec-2021, 01:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2021, 01:47 AM door 365cycle.)
(30-Nov-2021, 09:53 PM)amararock schreef: Ik blijf even van het padje...Zou me niet verbazen als die bouwvakker in veel gevallen óók met een bakfiets vooruit zou kunnen. Met name de woningbouwers; lokaal werk, gereedschap kan dan wel zwaar zijn maar met E-assist kom je heel ver. Daarnaast staan ze dan in de stad eens níet zowel de stoep als het fietspad te blokkeren, omdat ze het gereedschap toch dichtbij en/of in het zicht willen hebben.
Ik bedoelde niet micro-economisch. Daarom fiets ik ook. De besparing is voor mijzelf behoorlijk.
Ik heb het over de bouwvakker met zn bus met gereedschap en materiaal. Al onze pakketjes die we uit china bestellen. Onze vuilniswagens. De (bijvoorbeeld) verpleegkundige die geen huis in het centrum kan betalen en dus ver van het werk woont. We leven in een wereld die aan elkaar hangt van mobiliteit. Ik heb het zware vermoeden dat niet veel mensen 200 jaar terug in de tijd zouden willen/kunnen waarin je horizon niet groter was dan je eigen dorp en je alles zelf moest maken.
Die pakketjes die we uit China bestellen... tsja, daar vind ik ook wel wat van Maar ook van bezorgdiensten wordt keer op keer aangetoond dat last mile bezorging het efficiëntst werkt met het huidige aanbod fietsen. Zelfs búiten een grootstedelijke omgeving.
En wat betreft de verpleegkundige die geen huis in het centrum kan betalen: de auto is daar zowel een deel van de oorzaak, als dat het geen oplossing biedt. Vroeger was ik zo'n mafketel die (zoek het voor de grap eens op) van Rotterdam Nesselande naar de Aert van Nesstraat in Rotterdam ging met de auto. In de tijd die ik destijds minimaal kwijt was om in de spits één richting te rijden, kan ik nu met m'n langzaamste open ligger een retourtje rijden.
Wat betreft de horizon beperken tot het dorp: je beschrijft nu een situatie waarin er eigenlijk zelfs geen fiets is. Ik rijd 52 km woon-werk (enkele reis), waarbij ik zelfs maar nauwelijks tijd verlies. Nu doe ik dat op eigen kracht, maar met E-assist of zelfs een scooter zou iedereen dat kunnen.
Als we de verschillende Europese voertuigcategorieën nog een beetje oprekken en bijvoorbeeld voertuigen als de Carver S+ (tot 80 km/h) beter gaan faciliteren, hoe beperkt zijn we dan precies?
(30-Nov-2021, 03:43 PM)Frutsel schreef: Minder longpatienten betekent mensen die langer (met meer kwalen) blijven leven, en dus een grotere wissel op de zorg trekken. (Lomp gezegd: Longkanker is een goedkope ziekte)Als het van roken komt wel idd. Longkanker bij niet-rokers is volgens mij veel vaker lang en slepend, en dus duur.
(30-Nov-2021, 03:43 PM)Frutsel schreef: Spoorcapaciteit is er ook niet meer, en uitbreiden is geen optie, want langere treinen passen niet op de kleinere stations, en meer treinen passen niet qua seinen/segmenten.Jawel hoor. Met wat ingrepen is het wel te doen. Een langere intercity zou je kunnen verdelen in een deel voor Utrecht en een deel na Utrecht, vanuit een uithoek gezien. Dan kan je vanuit het verkeerde deel dus gewoon niet uitstappen.
Daarnaast kan het spoorschema nog veel efficiënter. Het is alleen veel te complex om te berekenen (weleens geprobeerd software te schrijven waarmee je een spoorschema berekent? Ik wel, superleuk uitdaging. Niet gelukt ) . Daarvoor moeten we denk ik nog even wachten op goed inzetbare quantumcomputers.
(30-Nov-2021, 03:43 PM)Frutsel schreef: Het zijn allemaal leuke dromen, maar een fiets is nu eenmaal (meestal) geen efficient vervoermiddel als je meer dan pak 'm beet 20km moet reizen, of spullen moet vervoeren, of kinderen hebt, of dieren.Ik ga even een klein beetje eigenwijs zijn en hier toch op reageren. Niet om jou terecht te wijzen of om op specifieke punten in te gaan, maar gewoon, vanuit mijn eigen ervaring. De afgelopen 2 jaar ben ik druk bezig geweest om zoveel mogelijk de fiets te pakken, en eigenlijk gaat dat verrassend goed, zeker nu ik flink wat sterker geworden ben. De dingen die je beschrijft, kunnen die echt niet met die fiets, of is het moeilijker dan met de auto omdat je er niet de juiste fiets voor hebt? Met de QuattroVelo kon ik al veel, met de combi Milan/bakfiets eigenlijk bijna alles. De afgelopen dagen was ik nog wat spullen aan het verhuizen en daarvoor gebruik ik dan... een gehuurde mini-vrachtauto (zo'n meubelbak), want met de auto had ik niet alles mee kunnen nemen en minstens 25 keer moeten rijden.
Als ik naar de dierenarts moet kan dat niet op de fiets. Als ik kattengrit haal kan dat niet op de fiets. Als ik naar mijn familie wil kan dat niet op de fiets.
Het OV is een leuk idee, maar zolang streekbussen hun laaste rit om 18:00 doen kom ik nooit meer thuis, tenzij ik 10 minuten blijf. (3,5 uur enkele reis is helemaal niet ongewoon met het OV. Diezelfde afstand met de auto is minder dan 1,5 uur)
(30-Nov-2021, 03:43 PM)Frutsel schreef: Neemt niet weg dat ik vind dat er meer aan de (snellere) fietsers gedacht moet worden qua verkeersnetwerk in Nederland, maar ik ben een blije auto, velomobiel, en ligfietsbezitter, die zich aardig kan verbazen over de anti auto houding op dit forum.Grote verschil is dat een anti-fiets houding enkel en alleen te maken heeft met dat individu; een anti-auto houding is vaak meer gemotiveerd door de angst op een dag niet thuis te komen doordat een automobilist éven niet oplet. Niet even iets langzamer willen rijden, niet de verantwoording willen dragen om uit te kijken, etcetera. Het gebrek aan besef dat als al die fietsers óók in een auto zouden zitten de boel gewoon stil zou staan laat ik dan nog even liggen.
(Aan de andere kant, op auto-fora zal het sentiment wel anti fiets zijn...)
Als ik voor mezelf spreek: Ik ben zeker niet anti auto, anders had ik 'm al wel verkocht (gaat binnenkort waarschijnlijk wel gebeuren, want ik gebruik 'm gewoon te weinig) en m'n rijbewijs aan de wilgen gehangen.
Ik ben tegen nodeloos gebruik van de auto. En als ik dan 's ochtends op de snelweg om me heen kijk, en met name de plugin hybrids nog met een waterdamppluimpje uit de uitlaat de afslag zie nemen omdat ze bijna op hun bestemming zijn, dan kijk ik naar binnen en zie ik daar één persoon zitten in een kantooroutfit, en weet ik dat die autorit die ochtend alweer uitgespaard had kunnen zijn. Nodeloos gevaar, nodeloze uitstoot, nodeloze besteding van mijn geld (want die A4 is geen 4 banen breed omdat er nooit iemand rijdt) en - saving the best most important for last - nodeloos vergallen van de toekomst van mijn kind.
Het is simpelweg een deel van die luxe die we ons niet meer kunnen permitteren, we hebben al te lang ingeteerd op de reserves van de aarde. Iedereen wéét dat, maar bijna niemand levert echt een bijdrage. Wij, hier op dit forum (jij ook) gelukkig wel; iedere woon-werkrit die je fietst helpt.