05-Dec-2021, 06:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Dec-2021, 06:21 PM door Willeke_IGKT.)
(19-Nov-2021, 08:42 AM)Roepers schreef:(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef:
Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?
Deze vraag roept de vraag bij mij op waarom er fietspaden zijn.
Er zijn 2 antwoorden mogelijk:
a. Voor de veiligheid en het comfort van de fietsers.
b. Om de automobilisten van de fietsers te verlossen zodat ze niet voortdurend moeten afremmen.
Fietspaden worden aangelegd met als argumentatie a. Het blijkt uit onderzoek dat de veiligheidswinst wat tegenvalt omdat botsingen tussen fietsers en automobilisten zich verplaatsen naar de kruisingen.
Uit de reactie van Jurriën en het rijgedrag van de betrokken automobilist blijkst dat zij b de belangrijkste reden voor de fietspaden vinden. Fietsers zijn hinderlijk voor auto's. Verplaatsing van hen naar een smal strookje asfalt dat op iedere kruising buiten de voorrang wordt gehouden geeft auto's ongehinderde doorgang.
Conclusie: Breek al die fietspaden maar op.
Terug naar het begin van het draadje.
Het valt mij op dat de mensen die hier roepen om het afbreken van de fietspaden (vooral) mannen zijn, waarschijnlijk tussen de 25 en 50 jaar en vrij sterk dus vrij snel.
Dus dezelfde groep als die in de VS en het VK fietsen en daar roepen dat fietspaden niet nodig zijn.
Maar de meeste mensen die je in Nederland op de fietspaden ziet zijn kinderen en ouderen en vrouwen in iedere leeftijdsgroep.
Dus graag rekening houden met de mensen die zich niet tussen de auto's willen begeven en die de veiligheid van onze Nederlandse fietspaden nodig hebben of gewoon waarderen.
Ik ben een fan van 'Not Just Bikes', het YouTube kanaal van een Canadees die in Nederland is gaan wonen omdat de kinderen hier wel zelfstandig op pad kunnen. En een van de redenen dat ze dat kunnen is omdat fietsen hier zo veel veiliger is dan in de rest van de wereld. Jason laat in zijn videos zien wat het verschil is, veiligere paden in Nederland tegenover bijna geen fiets infrastructuur in bijna alle andere landen in de wereld.
Vaak als hij een 'slecht' stukje Nederland laat zien reageren mensen uit andere landen dat deze stukjes Nederland veel veiliger zijn dan het beste in hun landen.
Geef mij maar de fietspaden in Nederland al zijn die niet altijd optimaal.
Aan de andere kant, het zou voor veel snelle fietsers goed zijn als zij de vrijheid krijgen om op de rijbaan te gaan rijden waar de auto's niet al te snel gaan. En dat met de snelle E-bikes, brommers en natuurlijk de snelle Velomobielen ongeacht hun breedte.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)