05-Dec-2021, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Dec-2021, 11:06 PM door PietV*.)
Wat is gevaarlijk? Je hebt suggestieve onveilige situaties en feitelijke onveilige situaties of black spots. Bij suggestieve onveiligheid neemt de aandacht van de verkeersdeelnemer toe en gebeuren er vaak weinig ernstige ongevallen. Uitzondering daarop zijn fietsers, die als groep oversteken, en waarbij de voorste fietsers kijken voor de rest. Dan steken de "kuddedieren" erachter zonder te kijken de fietsoversteek over.
Het oplossen van een black spot kost vaak een half miljoen of een veelvoud daarvan. De hele infrastructuur moet worden aangepast, inclusief het omleggen van alle grondleidingen.
Als voormalig vrachtauto- en buschauffeur ken ik de problemen met de dode hoek. Zeker als je moet wachten op achteropkomende fietsers op een druk fietspad. Wanneer is de laatste fietser gepasseerd? Komen er nog meer? Ook de onverlichten bij nacht. Dus blijvend zicht houden op het fietspad. Dus wachten op de rijbaan van de meestal drukke doorgaande weg.
Als fietser heb ik geen moeite met suggestief onveilige situaties. Het gevaar komt meestal van de fietsers op de fietspaden. Onverwachts. Scholieren, bellers, appers, groepen fietsers en wielrenners, die ook bij nacht zelfs onverlicht zich schijnbaar happy voelen op veilige fietspaden en onverwachts de vreemdste capriolen uithalen. Als tegenligger en bij het inhalen. En dan nog de voetgangers in donkere kleding en donkere loslopende honden of een hondenlijn over het fietspad.
Maar zonder fietspaden worden die gevaarlijke situaties verschoven naar de rijbanen. Met ernstiger gevolgen.
Het oplossen van een black spot kost vaak een half miljoen of een veelvoud daarvan. De hele infrastructuur moet worden aangepast, inclusief het omleggen van alle grondleidingen.
Als voormalig vrachtauto- en buschauffeur ken ik de problemen met de dode hoek. Zeker als je moet wachten op achteropkomende fietsers op een druk fietspad. Wanneer is de laatste fietser gepasseerd? Komen er nog meer? Ook de onverlichten bij nacht. Dus blijvend zicht houden op het fietspad. Dus wachten op de rijbaan van de meestal drukke doorgaande weg.
Als fietser heb ik geen moeite met suggestief onveilige situaties. Het gevaar komt meestal van de fietsers op de fietspaden. Onverwachts. Scholieren, bellers, appers, groepen fietsers en wielrenners, die ook bij nacht zelfs onverlicht zich schijnbaar happy voelen op veilige fietspaden en onverwachts de vreemdste capriolen uithalen. Als tegenligger en bij het inhalen. En dan nog de voetgangers in donkere kleding en donkere loslopende honden of een hondenlijn over het fietspad.
Maar zonder fietspaden worden die gevaarlijke situaties verschoven naar de rijbanen. Met ernstiger gevolgen.