05-Dec-2021, 11:14 PM
(05-Dec-2021, 08:34 PM)Roepers schreef: Er zitten wel nadelen aan fietspaden. Op fietspaden bevind je je vaak in de dode hoek van vrachtwagens terwijl ze je daarvoor niet hebben opgemerkt omdat je niet voor hen op de rijbaan reed maar daarbuiten (nml op het fietspad).
Ik kan me nog de tijd herineren dat vrachtwagens altijd binnen een meter van je inhaalden en dat er regelmatig fietsers onder de wielen kwamen omdat de vrachtwagen chaufeur hen niet gezien had, omdat de fietser niet in de gaten had dat de vrachtwagen te dicht langs de stoep kwam of omdat er vracht van de wagen rolde over de fietser er vlak naast. (In het geval van mijn dorp was het een grote rol papier onderweg naar een kranten drukker.)
Ja, vrachtwagens blijven een probleem. Iedere fietser die in de knel komt is er een te veel.
Maar tegenwoordig zijn er veel minder fietsers het slachtoffer dan voor dat de fietspaden gemaakt werden.
Een goede optie was (en is nog steeds) om vrachtwagens uit de plaatsen te weren waar het mogenlijk is, ze zoveel mogenlijk op de snelwegen te houden waar mogenlijk. Maar waar de vrachtwagens wel op de kleinere wegen moeten zijn zijn fietspaden nog steeds de betere oplossing. Fietspaden afschaffen brengt fietsers net naast en soms onder de wielen van die vrachtwagens.
Betere fietspaden en betere kruisingen kan de oplossing zijn.
Willeke, die vlak langs rijdende vrachtwagens naar de lagere school liep.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)