06-Dec-2021, 11:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Dec-2021, 11:17 AM door 365cycle.)
(05-Dec-2021, 06:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Terug naar het begin van het draadje.Klopt. Ik rijd liever op de weg, omdat ik me tussen de auto's beter opgemerkt word dan wanneer ik ernaast zit op het fietspad. Fietspaden weg, daar ben ik niet voor.
Het valt mij op dat de mensen die hier roepen om het afbreken van de fietspaden (vooral) mannen zijn, waarschijnlijk tussen de 25 en 50 jaar en vrij sterk dus vrij snel.
Fietspaden nog véél beter, dát wel.
(05-Dec-2021, 06:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar de meeste mensen die je in Nederland op de fietspaden ziet zijn kinderen en ouderen en vrouwen in iedere leeftijdsgroep.Ik ben ook fan van Not Just Bikes, maar je benoemt hier precies zijn blinde vlek. Voor hem is alles nieuw, en veel beter dan wat hij gewend is. Hij informeert er de rest van de wereld mee.
Dus graag rekening houden met de mensen die zich niet tussen de auto's willen begeven en die de veiligheid van onze Nederlandse fietspaden nodig hebben of gewoon waarderen.
Ik ben een fan van 'Not Just Bikes', het YouTube kanaal van een Canadees die in Nederland is gaan wonen omdat de kinderen hier wel zelfstandig op pad kunnen. En een van de redenen dat ze dat kunnen is omdat fietsen hier zo veel veiliger is dan in de rest van de wereld. Jason laat in zijn videos zien wat het verschil is, veiligere paden in Nederland tegenover bijna geen fiets infrastructuur in bijna alle andere landen in de wereld.
Vaak als hij een 'slecht' stukje Nederland laat zien reageren mensen uit andere landen dat deze stukjes Nederland veel veiliger zijn dan het beste in hun landen.
Het is hier ook lang niet zo corrupt als in de Russische Federatie, maar dat betekent niet dat er geen corruptie is en dat er niet een hoop te verbeteren valt.
Zo geldt dat ook voor de fietspaden: er zit op veel plaatsen nog best wel gevaar in de ontwerpen die we op dit moment hebben, en mijns inziens verslechtert het momenteel zelfs; een schoolroute met rotonde met éénrichtingsfietspad die vervangen wordt door twee auto-only rotondes met een gevaarlijke oversteekplaats verderop (in een druk 50-stuk waar vaak harder gereden wordt), nieuwe krappe wegversmallingen op 60-wegen waardoor fietsers als snelheidsremmer gebruikt worden, doorgaande fietsroutes die (volgens mij puur om financiële redenen) weggehaald worden omdat er ook een route door een dorpscentrum loopt, waardoor er dagelijks stapels scholieren vijf extra kruisingen over moeten, bomen langs 80-wegen die weggehaald worden voor de veiligheid van de automobilist terwijl daar dan nog wél een fietspad achter lag etcetera.
(05-Dec-2021, 06:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Geef mij maar de fietspaden in Nederland al zijn die niet altijd optimaal.Ik ben ook blij met die fietspaden hoor, begrijp me niet verkeerd. Heb er vanochtend ook weer meer gebruik van gemaakt, want het was veel te mistig om écht hard te rijden en autorijdend Nederland vindt 50 meter zicht helaas niet echt reden om vaart te minderen. Daardoor ook weer een tweetal aanrijdingen gepasseerd vandaag.
Aan de andere kant, het zou voor veel snelle fietsers goed zijn als zij de vrijheid krijgen om op de rijbaan te gaan rijden waar de auto's niet al te snel gaan. En dat met de snelle E-bikes, brommers en natuurlijk de snelle Velomobielen ongeacht hun breedte.
Maar "haal die fietspaden anders maar weg, voor onze veiligheid" - ik vind het een prima knuppel voor in het hoenderhok.
(05-Dec-2021, 11:14 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik kan me nog de tijd herineren dat vrachtwagens altijd binnen een meter van je inhaalden en dat er regelmatig fietsers onder de wielen kwamen omdat de vrachtwagen chaufeur hen niet gezien had, omdat de fietser niet in de gaten had dat de vrachtwagen te dicht langs de stoep kwam of omdat er vracht van de wagen rolde over de fietser er vlak naast. (In het geval van mijn dorp was het een grote rol papier onderweg naar een kranten drukker.)Die tijd, dat is nog steeds. Niet alleen met vrachtwagens, ook met landbouwvoertuigen.
En daarom rijd ik er liever recht achter, of voor... dan rijden ze maar wat langzamer.