13-Dec-2021, 12:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Dec-2021, 12:07 PM door 365cycle.)
(12-Dec-2021, 09:19 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben bij een (elektrisch ondersteunde) trike uitgekomen als logische opvolger van een e-bike. Een niet ondersteunde velomobiel lijkt dan weer een stapje terug. Maar de ondersteuning van een velomobiel is maar van beperkte waarde, terwijl het belang van een goede conditie de afgelopen tijd juist groter is geworden.Het valt of staat met waar je rijdt en hoeveel vermogen je kan leveren. Ik durf te stellen dat als je meer dan 70 watt vermogen kan volhouden en meer dan 200 watt kan pieken, de juiste velomobiel al echt voordelen heeft ten opzichte van een E-bike.
Zelfs met een oude glasvezel 26" Quest kost kruissnelheid 30 km/h op de juiste banden minder dan 80 watt vermogen.
Een min of meer gezonde volwassene haalt al snel gemiddeldes van tegen de 25 km/h met een velomobiel. Daar komen al die andere voordelen (weersbescherming in alle opzichten, daaruit voortvloeiend comfort etc.) dan nog bij.