(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef:De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen neemt jaarlijks toe. Van 14% in 2010 naar 50% in 2020. Het gemak van de e bike, bij stalling en relax gebruik, zorgen er voor dat de ligfiets en het velomobiel steeds minder in beeld komen. Wanneer de tweewieler e bike niet meer kan wordt pas aan een e trike gedacht. Maar dan niet meer aan een velomobiel, maar stapt men over in een brommobiel of gehandicaptenvoertuig.(02-Jan-2022, 03:13 PM)PietV* schreef: Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
De meeste ligfietsers hebben er geen behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
De verkoop van alle bijzondere fietsen is sinds 2020 gesplitst. Circa 1% van 1.098.000 of 10.980 stuks, waaronder een deel ligfietsen, tegenover de 5.049.000 e bikes.
https://www.raivereniging.nl/pers/persbe...-2020.html
https://d15k2d11r6t6rl.cloudfront.net/pu...0-2020.pdf