04-Jan-2022, 07:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Jan-2022, 07:40 PM door 365cycle.)
(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: De beste stroomlijn is gender neutraal. Kijk maar naar een vallende druppel water.Incorrect, in het geval van een velomobiel. Als je de Milan met behoud van binnenruimte zou vormen naar een druppel water kom je ongeveer uit bij een Quest-neus. Dan wordt het frontaal oppervlak groter, of de stroomlijn slechter, of de wetted surface area (Nederlandse term even kwijt) wordt groter. Zou je de bobbels weghalen, dan kan je er niet meer in trappen, en wordt de stroomlijn op papier dus wel beter maar hij wordt er zeker niet sneller van.
(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: De bulten op de Milan verstoren de stroomlijn en daar ga je zeker niet sneller van rijden.Wel dus, want ze compenseren voor simpelweg meer oppervlak. Daarnaast verbeteren ze het zicht én zorgen ze voor minder wind in de snuit van de berijder. En dat laatste brengt ons weer terug bij die stroomlijn: Heb je de windtunnel resultaten van de Milan weleens gezien? Ik wel, en ik heb ze ook soort van uitgetekend gezien op mijn eigen fiets. Gewoon, door met de fiets op de auto met 110 km/h over de snelweg te gaan in een sneeuw-/regenbui. Een aanzienlijk deel van de lijnen gaat na de eerste set neusbulten (voor je voeten) naar buiten, en glijdt dan aan de zijkant van de fiets af. De druk op de tweede set bulten neemt daardoor iets toe, maar dat is gestroomlijnder dan het hoofd van de berijder en de voorkant van de muts.
Stroomlijn in een windtunnel is makkelijk. Stroomlijn met een voertuig is al een heel stuk complexer, omdat je ineens met allerlei andere factoren te maken krijgt en de wind ook lang niet altijd uit dezelfde richting komt. Stroomlijn met een velomobiel is nóg complexer, want dan moet er niet alleen een persoon in kunnen, die persoon moet ook nog eens comfortabel vermogen kunnen leveren. Daarnaast zit je (tenzij je betere ideeën hebt) vast aan een lange kettinglijn, wat een compromis op zich veroorzaakt. Daarin is de Milan bijvoorbeeld duidelijk slechter dan een DF - als ik de bergen in moet zit ik liever in een QV of DF dan in een Milan.
(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: Esthetisch zijn die bulten ook niet mooi, maar wel noodzakelijk. Ik vind de Snoek veel mooier.Eveneens incorrect. Jij vindt de bulten niet mooi. Ik inmiddels wel. Ieder z'n ding
De stelling dat de Snoek zeker ook een schoonheid is, daar ben ik het wel mee eens. Maar ook daar: Persoonlijk
(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Of de bulten de stroomlijn verstoren weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de GT naast de Quest de enige vm-en zijn die ooit in een windtunnel zijn getest en dat de Milan snelheidsrecords op zijn naam heeft staan.Dat is niet helemaal waar, weet ik uit vrij betrouwbare bron. Men heeft daarna voor motto "de windtunnel bepaalt niet of een VM snel is" gekozen
Tot op zekere hoogte is dat overigens zeker niet onwaar.
(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: In de Snoek zit ik heel hoog en vang daardoor meer wind.Dat is dus niet de enige reden. Het snuitje van de Milan houdt dus ook wind uit je gezicht.
In de SL zit ik heel laag en vang daardoor veel minder wind. Dat is stroomlijn technisch een stuk gunstiger.
(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De Snoek moet eigenlijk met Racekap worden gereden. Heb ik van enkele rijders gehoord/gelezen.Dat is ideaal, maar zonder is ie zeker ook nog idioot rap.
(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De SL is zelfs 'helemaal open' nog heel snel. Heb ik van enkele rijders gehoord/gelezen.Klopt. Ik heb de GT vaak zat gereden in badkuipmodus. 80 km/h zit er dan niet meer in, maar als het echt warm is is het wel lekker. Heb er op vlakke weg in een volle sprint destijds wel 73 km/h mee gehaald. Op basis van wat powermetergegevens van niet helemaal vergelijkbare ritjes denk ik dat het verlies zo'n 10% is rond de 50 km/h.
(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De vorm van het instapgat is totaal verschillend. In de Snoek voelde ik veel wind op mijn borst en zelfs op mijn buik, terwijl ik daar in de SL nauwelijks last van heb. In de DF was dat zelfs nog minder.Heeft dus ook met die bulten te maken. En wat ThijsR zegt: Hoewel een lange strip nóg beter werkt blijft de Milan door die bulten ook rustiger bij veel wind. Windkracht 7 op de Zeelandbrug, en ook in de polder daaromheen, was prima te doen, zelfs met 65 km/h. Naast het feit dat ik door windstoten soms zelfs boven 50 km/h ineens versnelde zonder te trappen, was het enige wat ik eng vond de momenten waarop de wind van de ene flank naar de andere flank wisselde; zeker in bochten voelt het dan alsof je ineens een onderstuurde fiets hebt, alsof hij grip gaat verliezen zeg maar. Was gelukkig niet zo
PS: Wat een nadeeltje is van de stroomlijn van de Milan, is de wind wanneer je echt wind mee hebt, vol in de rug. Er komt dan nauwelijks lucht het vizier in, met als gevolg dat ik het bij flink trappen nog lang benauwd had. Nu hoef je niet vaak op te trekken met wind recht van achteren, maar ik moest dus wél onder die omstandigheden de Brienenoord op. Werd geen recordtijd, haha.
Nog een kleine toevoeging op m'n stelling "de beste stroomlijn =/= de snelste fiets": Ook dat wordt bewezen door de Milan.
Hierbij een lijstje van alle Milans, gesorteerd op Cw:
1. Milan 4.2
2. Milan GT
3. Milan SL
4. Milan RS
Nu een lijstje van Milans, gesorteerd op "snelheid per watt":
1. Milan RS
2. Milan SL
3. Milan GT
4. Milan 4.2
Precies andersom dus. Meer oppervlakte is toch behoorlijk "duur".