04-Jan-2022, 10:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Jan-2022, 10:36 PM door 365cycle.)
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Ik lees weer veel van "wij van WC-eend adviseren: WC-eend." Er is veel meer getest dan de Quest en de Milan in een windtunnel.Dat verbaast me. In ieder geval als je het over mijn bericht hebt. Ik heb juist een heel compleet beeld van de meeste (grote) velomobielmodellen, simpelweg omdat ik de belangrijkste in m'n bezit (gehad) heb: Quest, QuattroVelo+, DF XL, Milan GT, Milan SL. Er zijn genoeg mensen met veel velomobielkilometers, maar ik denk dat degenen die in al die fietsen minimaal een paar duizend kilometer afgelegd hebben op twee handen te tellen zijn (in mijn geval geldt dat overigens alleen niet voor de SL - ik pas er niet goed genoeg in).
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Dat die bulten van de Milan de stroomlijn verstoren staat als een paal boven water.Dat de Milan op zich de stroomlijn verstoort staat ook als een paal boven water. Als je in je blote kont op straat gaat zitten wordt de stroomlijn echter niet beter, en de rolweerstand is denk ik ook wat hoger dan met zo'n velomobiel. Precies wat ik zeg: Aerodynamica is maar een heel klein deel van het verhaal, en zelfs binnen dat verhaal moet de Cw wel héél sterk afnemen als je het frontaal oppervlak daar ongestraft voor wil laten groeien.
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: De gelamineerde luchtstroom wordt door die bulten deels turbulent. En dat kost energie. Bekijk de recordfietsen zoals de VeloX 9. Geen bulten te zien.Klopt. Alleen valt er met zo'n VeloX sowieso niks te zien, tenzij je de camera aanzet. Hier weet je ongetwijfeld meer over: Mag je legaal de weg op met een fiets waarmee je enkel en alleen via camera's de weg kan overzien?
De VeloX is in niets te vergelijken met een voertuig dat bruikbaar is op de openbare weg. En op die openbare weg wordt het niet veel beter dan een Milan, een DF, een Alpha, een Snoek, etcetera.
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Dat de Milan snel is weet ik zeker. Maar de snelste zal in een windtunnel blijken.Nee, dat zal het juist niet. Met de Milan wordt dat ook aangetoond: In de praktijk is een DF in genoeg situaties sneller. In bepaalde specifieke situaties rijdt zelfs die "eeuwenoude" Quest gewoon nog vooraan. Ik denk dat ik uit die opmerking kan concluderen dat je beide nooit in de praktijk vergeleken hebt, dus als je het wil weten: Stop eens bij Intercity Bike en probeer ze allebei. Je zal direct begrijpen dat ze heel verschillend zijn, maar beide zeer capabele voertuigen. Ik rijd zoals je weet een Milan, maar zou graag ook een DF in de schuur hebben staan.
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: In deze test van Saukki komt de Milan praktisch gezien op plaats 3.Dat is wel een héle slechte referentie. Hij bekijkt enkel welke velomobielen hij zelf het interessantst vindt; de Alpha 9/M9 heeft vrijwel niemand nog gereden en nóg minder mensen in bezit.
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: En ook ik ben benieuwd naar de testuitslagen van de Milan in de windtunnel.Ik heb ze "live" bij iemand bekeken, maar ga voor jullie kijken of ik ze kan terugvinden en hier kan delen.
De luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand.
Laten we die laatste stelling nog iets breder trekken: de luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand, en de luchtweerstand bepaalt maar voor een klein deel hoe snel een velomobiel is. Hoe snel die velomobiel is, hangt daarnaast ook nog af van wie erin zit en waar die persoon wil rijden.