Ik heb geen brede ervaringen met diverse velomobielen. Heb vroeger proefgereden in de Quest en de Mango van Velomobiel.nl. Toen nog op 20" wielen rondom. De Mango is in 2007 overgedragen aan Harry Lieben. Ik kon daar prima in rijden. Dronten is voor mij als Flevolander naast de deur, maar ik blijf een lichte voorkeur houden voor tweewielers en ga niet zomaar proefrijden in een DF of Quest zonder duidelijke interesse als koper. Heb altijd nog m'n Alleweder, de M5 Blue Glide en de Nazca Feugo L. Misschien in de Snoek als die in de maten L of XL op de markt komt.
Het mooiste zou zijn dat alle velomobielen eens in een windtunnel worden gemeten, Frontaal en onder een hoek van 45 graden. Meten = weten.
(04-Jan-2022, 10:35 PM)365cycle schreef:De luchtweerstand is de belangrijkste weerstand. Ook voor een velomobiel. Die weerstand neem, als enige weerstand, kwadratisch toe met de snelheid. De rijder is volkomen onafhankelijk van die ontwerpsnelheid. Dat blijkt ook bij metingen met een vermogensmeter aan de trapas.(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: De luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand.Laten we die laatste stelling nog iets breder trekken: de luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand, en de luchtweerstand bepaalt maar voor een klein deel hoe snel een velomobiel is. Hoe snel die velomobiel is, hangt daarnaast ook nog af van wie erin zit en waar die persoon wil rijden.
Het mooiste zou zijn dat alle velomobielen eens in een windtunnel worden gemeten, Frontaal en onder een hoek van 45 graden. Meten = weten.