05-Jan-2022, 12:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jan-2022, 12:18 AM door 365cycle.)
(04-Jan-2022, 11:16 PM)PietV* schreef: Ik heb geen brede ervaringen met diverse velomobielen.This says it all, maar voor de zekerheid...
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: De luchtweerstand is de belangrijkste weerstand. Ook voor een velomobiel. Die weerstand neem, als enige weerstand, kwadratisch toe met de snelheid. De rijder is volkomen onafhankelijk van die ontwerpsnelheid. Dat blijkt ook bij metingen met een vermogensmeter aan de trapas.Nee, de windtunnel zegt helaas écht niet alles, hooguit een beetje. Ik snap dat je het wil plat slaan, maar het is niet plat, het is een bobbel.
Het mooiste zou zijn dat alle velomobielen eens in een windtunnel worden gemeten, Frontaal en onder een hoek van 45 graden. Meten = weten.
Ik ben sterker dan toen ik m'n DF had; heb nu zo'n 300 watt meer piekvermogen en ~60 watt meer duurvermogen. Toch kan ik m'n eigen PR's met de DF op sommige segmenten nog stééds niet wegrijden met de Milan, terwijl de Milan op andere trajecten totaal gehakt maakt van de tijden die ik met die DF reed.
Different horses, different courses.