05-Jan-2022, 01:36 PM
Het grootste discussiepunt is simpelweg de definitie van "de snelste".
Wat is "de snelste in de windtunnel"?
Telt hierbij alléén rechte wind mee? Worden er andere hoeken van wind getest, en zo ja, hoe sterk wegen die? Wordt er een actief bewegende berijder gesimuleerd (of daadwerkelijk ingezet) en wat méét je dan eigenlijk?
Het enige dat je betrouwbaar kunt meten in een windtunnel is de luchtweerstand bij wind onder een vaste hoek.
Niet de efficiëntie van de aandrijflijn, niet de verliezen in overbrenging van de rijder naar het voertuig, niet het zwaartepunt, kantelpunt, tordering, invloed van de stuurinrichting, en ik mis vast nog wel elementen van het voertuig.
Waarschijnlijk kun je ook niet de invloed van plots veranderende wind meten. Meestal moet zo'n installatie in een aparte handeling naar een andere hoek gedraaid worden, niet tijdens het blazen.
Oh, en acceleratie kun je er ook niet meten.
Maar de weg is ook niet alles. Denk alleen al aan veranderend oppervlak, stijging, daling, windrichting, invloed van de omgeving op die windrichting, bochten, medeweggebruikers, de berijder...
Zelfs als je twee sterke rijders op dezelfde baan in twee verschillend geörienteerde velomobielen zet kun je bijzondere uitkomsten krijgen! De ene rijder zal meer explosief vermogen hebben, de ander meer duurvermogen, de piekefficiëntie van de rijder kan wel of niet goed overeen komen met het beste prestatiepunt van de VM, etc. etc. etc.
Conclusie: "de snelste" is ontzettend relatief. Beweren dat een voertuig "de snelste" is zonder een volledige context te geven is een opmerking met bijzonder weinig waarde.
Specifiekere opmerkingen, zoals "een heel efficiënte aandrijflijn", "sterk in acceleratie" of "verschrikkelijk slecht in langzame bochten" zijn veel nuttiger als men beoogt informatie te delen in plaats van het eigen gelijk krijgen.
Wat is "de snelste in de windtunnel"?
Telt hierbij alléén rechte wind mee? Worden er andere hoeken van wind getest, en zo ja, hoe sterk wegen die? Wordt er een actief bewegende berijder gesimuleerd (of daadwerkelijk ingezet) en wat méét je dan eigenlijk?
Het enige dat je betrouwbaar kunt meten in een windtunnel is de luchtweerstand bij wind onder een vaste hoek.
Niet de efficiëntie van de aandrijflijn, niet de verliezen in overbrenging van de rijder naar het voertuig, niet het zwaartepunt, kantelpunt, tordering, invloed van de stuurinrichting, en ik mis vast nog wel elementen van het voertuig.
Waarschijnlijk kun je ook niet de invloed van plots veranderende wind meten. Meestal moet zo'n installatie in een aparte handeling naar een andere hoek gedraaid worden, niet tijdens het blazen.
Oh, en acceleratie kun je er ook niet meten.
Maar de weg is ook niet alles. Denk alleen al aan veranderend oppervlak, stijging, daling, windrichting, invloed van de omgeving op die windrichting, bochten, medeweggebruikers, de berijder...
Zelfs als je twee sterke rijders op dezelfde baan in twee verschillend geörienteerde velomobielen zet kun je bijzondere uitkomsten krijgen! De ene rijder zal meer explosief vermogen hebben, de ander meer duurvermogen, de piekefficiëntie van de rijder kan wel of niet goed overeen komen met het beste prestatiepunt van de VM, etc. etc. etc.
Conclusie: "de snelste" is ontzettend relatief. Beweren dat een voertuig "de snelste" is zonder een volledige context te geven is een opmerking met bijzonder weinig waarde.
Specifiekere opmerkingen, zoals "een heel efficiënte aandrijflijn", "sterk in acceleratie" of "verschrikkelijk slecht in langzame bochten" zijn veel nuttiger als men beoogt informatie te delen in plaats van het eigen gelijk krijgen.