05-Jan-2022, 07:55 PM
Inderdaad het blijft ontzettend afhankelijk van een samenspel van diverse factoren. Een verkeerde sporing merk je niet in de windtunnel, wel in het echt. Ook de windtunnelmetingen zijn soms erg discutabel. Zo was er een meetrij van een Duitse hogeschool of Universiteit waarbij de velomobielen min of meer zwevend werden gemeten. Dus met de wielen onbelast en een hele grote afstand tussen grond en velomobiel.
Ook zet de ene fiets je energie misschien iets beter om in snelheid dan die andere, of zit je in een bepaalde houding beter, dan een andere.
De Milan heeft bobbels, maar die verstoring is zeer minimaal, omdat ze heel goed zijn vormgegeven. Overigens past een Milan GT, de grote versie, wel ongeveer in het frontaal plaatje van een Ouest, maar de Ouest niet in het frontaalplaatje van de Milan. Zelfs de bovenkant van de bobbel is nog lager dan de neus van de Quest. Als je denk dat een Milan een Quest is met bobbels erop maak je dus een denkfoutje. Een Milan GT is een Quest met een stuk eruit.
Een Quest is wel ongeveer net zo hoog als de GT, maar dat komt omdat het stuk achter het hoofd bij de Quest nogal laag is. De meeste rijders steken daar met hun hoofd nog een stukje bovenuit, terwijl ze bij de Milan met hun hoofd onder de rand van die hobbel blijven. Als je de Quest hoofdsteun vergelijkt met die van de Snoek is dat een heel andere dimensie. Soms is groter aerodynamisch beter.
En nee, wie er eerste werd met een bepaalde fiets in twee heel verschillende wedstrijden met een andere snelheid is ook al geen goed vergelijkingsmateriaal. Of de risico's die iemand acceptabel vindt om ergens een Strava Kom te pakken.
Ook zet de ene fiets je energie misschien iets beter om in snelheid dan die andere, of zit je in een bepaalde houding beter, dan een andere.
De Milan heeft bobbels, maar die verstoring is zeer minimaal, omdat ze heel goed zijn vormgegeven. Overigens past een Milan GT, de grote versie, wel ongeveer in het frontaal plaatje van een Ouest, maar de Ouest niet in het frontaalplaatje van de Milan. Zelfs de bovenkant van de bobbel is nog lager dan de neus van de Quest. Als je denk dat een Milan een Quest is met bobbels erop maak je dus een denkfoutje. Een Milan GT is een Quest met een stuk eruit.
Een Quest is wel ongeveer net zo hoog als de GT, maar dat komt omdat het stuk achter het hoofd bij de Quest nogal laag is. De meeste rijders steken daar met hun hoofd nog een stukje bovenuit, terwijl ze bij de Milan met hun hoofd onder de rand van die hobbel blijven. Als je de Quest hoofdsteun vergelijkt met die van de Snoek is dat een heel andere dimensie. Soms is groter aerodynamisch beter.
En nee, wie er eerste werd met een bepaalde fiets in twee heel verschillende wedstrijden met een andere snelheid is ook al geen goed vergelijkingsmateriaal. Of de risico's die iemand acceptabel vindt om ergens een Strava Kom te pakken.