05-Jan-2022, 09:09 PM
Over die mooie Milan van Wim worden m.b.t. de snelheid te veel randvoorwaarden naar voren gebracht. De rijder doet niet ter zake m.b.t. de ontwerpsnelheid van het velomobiel.
Voorbeeld: Mijn 93 jarige schoonmoeder, goed ter been, neem plaats in de Milan. Ik stap in mijn 23 jaar oude Alleweder. Als we samen een rit van 50 km maken is de Alleweder veel sneller dan de Milan. Onzin natuurlijk.
Als je de efficiëntie van de verschillende velomobielen wilt meten, dan is de luchtweerstand bij hogere snelheden doorslaggevend. In een technisch goed uitgeruste windtunnel is dat prima te meten. Onder alle hoeken. Klem een paperclip haaks op de stroomlijn en het verschil is meetbaar.
Natuurlijk spelen alle weerstandsfactoren een rol. Transmissie-, rol- , hellings-, en de belangrijkste de luchtweerstand. Voor de hellingsweerstand en de acceleratie speelt de massa van voertuig plus rijder sterker mee, dan voor de transmissie en rolweerstand.
Luchtweerstand is voor een snelle velomobiel van doorslaggevende betekenis. Heb hier eerder over geschreven:
26-Aug-2021, 08:02 PM Staartpunt intern afsluiten
De luchtweerstand op een goed onderhouden ligfiets, b.v. een M5 HCR, is bij 30 km/h het te leveren vermogen aan de trappers circa 167 Watt.
Hiervan gaat circa 42 Watt of 25 % op aan de rolweerstand;
Circa 11 Watt of 7 % aan transmissieverliezen:
De hoofdmoot is luchtweerstand circa 114 Watt of 68 %.
Pakken we voor het gemak de factor 1,4 of 42 km/h en verdubbeling van de luchtweerstand. Aan de trappers 302 Watt
Rolweerstand circa 58,8 Watt of 19,5 %
Transmissieverliezen circa 15,4 Watt of 4,7 %
Luchtweerstand circa 228 Watt of 75,8 %
Bij verdubbeling van snelheid of 60 km/h. Aan de trappers 562 Watt
Rolweerstand circa 84 Watt of 15 %
Transmissieverliezen circa 22 Watt of 4 %
Luchtweerstand circa 456 Watt of 81 %
En dan gaat het hier over een M5 HCR met een zithoek van circa 18 graden. Op ligfietsen met een grotere zithoek neemt de luchtweerstand verder toe en is het percentage luchtweerstand evenredig groter. Dan kom je bij 42 km/h al dicht bij de 80 % luchtweerstand.
De reden dat de Milan die bulten heeft is omdat de zithoek erg klein is om zoveel mogelijk trapkracht te zetten met een open heuphoek en daarmee het voordek van de Milan zo laag mogelijk te maken voor het zicht van de rijder. Voor het frontaal oppervlak zullen die bulten nauwelijks wat uitmaken. I.c.m. de kleine zithoek en de hoogte van de Milan uiteraard wel.
Voorbeeld: Mijn 93 jarige schoonmoeder, goed ter been, neem plaats in de Milan. Ik stap in mijn 23 jaar oude Alleweder. Als we samen een rit van 50 km maken is de Alleweder veel sneller dan de Milan. Onzin natuurlijk.
Als je de efficiëntie van de verschillende velomobielen wilt meten, dan is de luchtweerstand bij hogere snelheden doorslaggevend. In een technisch goed uitgeruste windtunnel is dat prima te meten. Onder alle hoeken. Klem een paperclip haaks op de stroomlijn en het verschil is meetbaar.
Natuurlijk spelen alle weerstandsfactoren een rol. Transmissie-, rol- , hellings-, en de belangrijkste de luchtweerstand. Voor de hellingsweerstand en de acceleratie speelt de massa van voertuig plus rijder sterker mee, dan voor de transmissie en rolweerstand.
Luchtweerstand is voor een snelle velomobiel van doorslaggevende betekenis. Heb hier eerder over geschreven:
26-Aug-2021, 08:02 PM Staartpunt intern afsluiten
De luchtweerstand op een goed onderhouden ligfiets, b.v. een M5 HCR, is bij 30 km/h het te leveren vermogen aan de trappers circa 167 Watt.
Hiervan gaat circa 42 Watt of 25 % op aan de rolweerstand;
Circa 11 Watt of 7 % aan transmissieverliezen:
De hoofdmoot is luchtweerstand circa 114 Watt of 68 %.
Pakken we voor het gemak de factor 1,4 of 42 km/h en verdubbeling van de luchtweerstand. Aan de trappers 302 Watt
Rolweerstand circa 58,8 Watt of 19,5 %
Transmissieverliezen circa 15,4 Watt of 4,7 %
Luchtweerstand circa 228 Watt of 75,8 %
Bij verdubbeling van snelheid of 60 km/h. Aan de trappers 562 Watt
Rolweerstand circa 84 Watt of 15 %
Transmissieverliezen circa 22 Watt of 4 %
Luchtweerstand circa 456 Watt of 81 %
En dan gaat het hier over een M5 HCR met een zithoek van circa 18 graden. Op ligfietsen met een grotere zithoek neemt de luchtweerstand verder toe en is het percentage luchtweerstand evenredig groter. Dan kom je bij 42 km/h al dicht bij de 80 % luchtweerstand.
De reden dat de Milan die bulten heeft is omdat de zithoek erg klein is om zoveel mogelijk trapkracht te zetten met een open heuphoek en daarmee het voordek van de Milan zo laag mogelijk te maken voor het zicht van de rijder. Voor het frontaal oppervlak zullen die bulten nauwelijks wat uitmaken. I.c.m. de kleine zithoek en de hoogte van de Milan uiteraard wel.