09-Jan-2022, 05:52 AM
(03-Jan-2022, 11:03 AM)PietV* schreef:De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen neemt jaarlijks toe. Van 14% in 2010 naar 50% in 2020. Het gemak van de e bike, bij stalling en relax gebruik, zorgen er voor dat de ligfiets en het velomobiel steeds minder in beeld komen. Wanneer de tweewieler e bike niet meer kan wordt pas aan een e trike gedacht. Maar dan niet meer aan een velomobiel, maar stapt men over in een brommobiel of gehandicaptenvoertuig.(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef: [quote="PietV*" pid='18972' dateline='1641129233']Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.
Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
De meeste ligfietsers hebben er geen behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
De verkoop van alle bijzondere fietsen is sinds 2020 gesplitst. Circa 1% van 1.098.000 of 10.980 stuks, waaronder een deel ligfietsen, tegenover de 5.049.000 e bikes.
https://www.raivereniging.nl/pers/persbe...-2020.html
https://d15k2d11r6t6rl.cloudfront.net/pu...0-2020.pdf
[/quote
Het probleem in Nederland is dat ouderen veel te snel problemen met hun gezondheid uit de weg gaan, in plaats zich te verzetten, geeft men zich over, een keer zweten door inspanning gaat men uit de weg, alles is op gemak gericht, daar omheen is een hele advies industrie ontstaan , die graag brommobielen, elektrische scooters, trapliften enz, aan de man / vrouw brengen.
Omdat ik meer 'groen' wil leven, bouw ik me deze winter een ligfiets / trike, niet voor het gemak, maar om boodschappen te doen en langere touren te maken, als aanvulling op een fiets, en om me veiliger te verplaatsen in voorjaar en herfst wanneer de straat glad is.
Naar mijn gedacht is het ook zo dat de bedrijfje die in Europa ligfietsen/ velomobielen produceren, veel te klein zijn, en daardoor onnodig duur, men zou meer samen moeten werken, op een grootschalig geproduceerd basismodel, verschillende varianten ontwikkelen, het volkswagenmodel, één bodemplaat, als uitgangspunt.
Op een dag komt een Chinees op de gedachte, 'dat kan ik beter en goedkoper' begint een productielijn met robots, en dan is het snel voorbij met al die kleine bedrijfjes, die kunnen dan nog een frame kopen, hoe dat er uitziet bepaalt de Chinees.
Groet uit het Boheemse Woud.