09-Jan-2022, 02:27 PM
(09-Jan-2022, 12:15 PM)pietandringa schreef: Blijkbaar zijn er teveel producenten van velomobielen. Gelukkig blijft er een aantal over. Velomobiel en Intercitybike verkopen genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. Flevobike en Drymer leveren een dermate marginaal product waar eigenlijk geen brood mee is te verdienen. De markt is niet groter en lijkt dat ook niet te worden, zeker in Nederland.
Het lijkt mij wat complexer te zijn dit. Er zijn maar een paar producenten van velomobielen: velomobileworld.com in Roemenie bouwt het gros van de velomobielen: Die van intercitybike, Velomobiel.nl en de Milan. Daarmee hebben ze een marktaandeel dat naar mijn idee veel meer dan de helft van hele Europese markt betreft. Als het niet klopt dan verneem ik het wel hieronder. De WAW wordt geproduceerd door Katanga in Tsjechië. Met het verdwijnen van Drymer stopt de velomobielproductie in Nederland en wordt de productie van velomobielen verder geconcentreerd. Ik denk ook dat velomobielrijders een soort van gemeenschap vormen die elkaar beïnvloeden wat betreft voorkeur voor types, waardoor sommige in de gratie staan en wachtlijsten hebben en andere bijna niets verkopen. Dat werkt deze concentratie weer verder in de hand.
Groet,
Marco