10-Jan-2022, 01:00 PM
(10-Jan-2022, 12:14 PM)Bacchus schreef:(10-Jan-2022, 09:48 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is sneller dan een tweewielligfiets en heeft niet de stabiliteitsproblemen van tweewielligfiets. Daardoor zullen in ligfietsen geïnteresseerden eerder een velomobiel kopen en nooit meer een tweegewielde ligfiets. Dat vraagt immers een leerproces. [...]
Nog even over de door mij genoemde extra stabiliteit van de Velomobiel. Dat is ook maar situationeel. Tweewielers kunnen sneller door de bocht.
Ik zou daar in ligfietsland niet zozeer de velomobielen maar vooral ook de niet-overkapte trikes "de schuld" van geven. Een tweewielligger ziet er in eerste instantie inderdaad wel wat indrukwekkend uit maar om nu te zeggen dat hij daadwerkelijk inherent een stabiliteitsprobleem heeft, vind ik toch wat sterk. Met drie wielen ben je wel stabiel in stilstand, een situatie die ik persoonlijk zoveel mogelijk probeer te ontwijken op de fiets.
Ik zie een velomobiel eigenlijk vooral als comfortabeler dan een open tweewieler, niet per definitie veel efficiënter of sneller. (ik verwacht dat 365cycle daar wel een meer onderbouwde mening over heeft) Daarmee zie ik hem eerder met kleine auto's concurreren dan met open tweewielliggers.
In de stad (waar over het algemeen meer functioneel gefietst wordt dan erbuiten) heb je juist vaak te maken met stilstaan en achterom moeten kijken. Dat is op een tweewielige ligfiets echt moeilijker dan op een 'gewone' fiets (nou ja, het stilstaan _zelf_ niet zozeer, als wel de overgang van en naar)
Of een velomobiel zo comfortabel is weet ik ook nog zo net niet. Ja, je zit droger en warmer dan op een open fiets, maar daarmee heb je de voordelen wel gehad. (en het warmer gedeelte is alleen een voordeel in de winter, maar een nadeel in de zomer)
Ik denk ook dat je makkelijker een fiets uit de schuur pakt dan een velomobiel om 'even ergens heen' te gaan.
Voor afstanden gebruik ik de velomobiel of een lowracer, voor de stad een comfortabele 2 wieler (M5 Streetlegal) of een (tadpole) trike.
(Die laatste twee pak ik ook als ik ontspannen wil toeren).
Het grootste probleem met ligfietsen is dat ze 'raar' zijn, en de Flevobike heeft een hoop verziekt (Moeilijk te rijden, je moet opnieuw leren fietsen, bla bla)
Het grootste probleem met velomobielen is de prijs. Voor dat geld koop je 2 e-bikes, of 1 auto.