10-Jan-2022, 03:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jan-2022, 03:59 PM door 365cycle.)
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: In de stad (waar over het algemeen meer functioneel gefietst wordt dan erbuiten) heb je juist vaak te maken met stilstaan en achterom moeten kijken. Dat is op een tweewielige ligfiets echt moeilijker dan op een 'gewone' fiets (nou ja, het stilstaan _zelf_ niet zozeer, als wel de overgang van en naar)Hangt sterk van de fiets af. Op m'n Challenge kijk ik net zo makkelijk achterom als op m'n bakfiets. Je zit daarop relatief rechtop, dus je draait je rug makkelijk mee en dat heeft dan ook nut. Als ik op een M-Racer m'n rug ga draaien kost dat eerst veel moeite en daarna kijk ik vooral naar de grond.
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Of een velomobiel zo comfortabel is weet ik ook nog zo net niet. Ja, je zit droger en warmer dan op een open fiets, maar daarmee heb je de voordelen wel gehad. (en het warmer gedeelte is alleen een voordeel in de winter, maar een nadeel in de zomer)Met beide statements ben ik het zeker niet eens. Een velomobiel is even wennen, maar het is prima mogelijk om een modus te vinden waarin je de velomobiel juist heel snel pakt. Het tempo dat je ermee kan rijden is een stukje comfort, en dat dat onafhankelijk van de weersomstandigheden kan eveneens. Daarnaast heb je mijns inziens een stukje botsveiligheid (ik zet mijns inziens er even bij om discussie te voorkomen, want ik weet dat er ook hier mensen het er niet mee eens zijn), is het makkelijker om er even iets in te laten liggen (zaken liggen makkelijk uit het zicht, een velomobiel open maken valt op en kost wat moeite).
Ik denk ook dat je makkelijker een fiets uit de schuur pakt dan een velomobiel om 'even ergens heen' te gaan.
Ik pakte de velomobiel eerder echt vaak voor de twee kilometer naar de supermarkt, en ken ook een Groninger die vrijwel alleen korte (2-5 km) afstanden in de stad rijdt met een Quest. Inmiddels doe ik het zelf niet meer, omdat de 2 door mij meest bezochte supermarkten nu nog maar 400 meter verderop liggen, en ik dan liever even loop. Voor de maandboodschappen pak ik dan weer de bakfiets, maar dan haal ik ook zoveel dat ik het op een gewone fiets ook niet mee zou krijgen (letterlijk een laadbak vol).
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Voor afstanden gebruik ik de velomobiel of een lowracer, voor de stad een comfortabele 2 wieler (M5 Streetlegal) of een (tadpole) trike.Die M5 is idd een fijne fiets
(Die laatste twee pak ik ook als ik ontspannen wil toeren).
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Het grootste probleem met ligfietsen is dat ze 'raar' zijn, en de Flevobike heeft een hoop verziekt (Moeilijk te rijden, je moet opnieuw leren fietsen, bla bla)De Flevobike had eigenlijk de verkeerde naam. Het is een kantelknikfiets, geen "gewone" ligfiets. De roeifiets heet ook écht anders.
(10-Jan-2022, 01:00 PM)Frutsel schreef: Het grootste probleem met velomobielen is de prijs. Voor dat geld koop je 2 e-bikes, of 1 auto.Ja, dat blijf ik dus een rare redenering vinden, en met mij de meeste mensen die een velomobiel bij me proberen.
Ik ben vanochtend weer eens met de auto naar kantoor gegaan (lui!) en had na 10 minuten al spijt. Irritante lui op de weg, en vanavond heb ik 16 euro door de plee gespoeld (alléén benzine!), 2 uur op m'n kont gezeten en alleen een middagwandeling van 20 min. aan beweging gehad. Het plan is nu dus om vanavond nog even een klein rondje te fietsen, en onder de streep heb ik dan dus 2 uur weggegooid én 1,5 uur minder vrije tijd vandaag.
Dankzij de "normale" dagen ben ik fitter dan ooit, en met een beetje mazzel word ik daardoor nog ouder ook én heb ik de luxe dat ik dik 50 km van huis kan werken. Een velomobiel is spotgoedkoop.