10-Jan-2022, 10:37 PM
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: Mijn these is dat als een jonger persoon belangstelling heeft voor ligfietsen, het snelheidsaspect vaak een rol speelt. Dan komen de velomobielen snel in beeld en wordt er een tweedehands aangeschaft. Die is in de perceptie van de jongere (tot 40 jaar) sneller dan een tweewielige ligfiets en de veronderstelde moeilijkheidsgraad maken de keuze eenvoudig. De tweewielige ligfiets komt voor de jongere garde ook niet meer in beeld.Klopt helemaal. Ik vond velomobielen echter wel héél duur, en ontdekte zo Meer Meters Met Minder Moeite Zo'n M5 Low Racer is vanaf een Pinarello ook al een flinke stap omhoog in tempo, en dan moet je nog aan de vlakke houding en de verschrikkelijk slechte manoeuvreerbaarheid wennen Al snel reed ik kruissnelheden van 7-9 km/h hoger, zonder tegenwind. Voelde alsof ik als enige een mooi nieuw geheim had, en dat begin was daarom misschien nog wel het leukst van m'n ligfietscarrière. Nou, het concurreert met m'n eerste rit in een (verlaagde, spijkerhard afgeveerde, raceklare) DF, en het moment waarop ik het podium van een conferentie met 1500 vakgenootjes op mocht fietsen.
(10-Jan-2022, 10:21 PM)Roepers schreef: Het staat buiten kijf dat door de elektrische ondersteuning je nu gewoon straffeloos rechtop tegen de wind in kan fietsen, zonder al te veel af te wijken het gemiddelde beeld van een fietser. Dat alles heeft helaas het wonderbare concept van de tweewielige ligfiets onder doen sneeuwen.Tot de accu leeg is... ik benadruk het tot de E-bikende medemens moe van me wordt, en daarna misschien ook nog wel een beetje