11-Jan-2022, 12:24 PM
(11-Jan-2022, 10:43 AM)Bacchus schreef: Goed idee, eigenlijk is snelheid natuurlijk uiteindelijk altijd gewoon een gevolg van een inspanning in een bepaalde heel specifieke situatie. Je zou het zelfs nog een stap terug kunnen nemen en inderdaad zoals Piet enkel naar ademhaling (of hartslag) kunnen kijken.Hartslag werkt op zich goed, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan;![]()
- als je een borstband gebruikt moet je oppassen dat je niet te snel reageert op een kleine wijziging in hartslag. Een keer aandachtig een straat inkijken of - erger nog - een beetje schrikken levert al een piekje op, dat daarna meteen weer weg is omdat de energievraag niet veranderd is.
- als je geen borstband gebruikt is de meting op de een of andere manier vaak wat traag. Een polshartslagmeter mist denk ik vaak wat slagen, en moet daardoor verhoudingsgewijs veel slagen "zien" om een verandering op te merken. De borstband meet volgens mij echt de pulsen en is daarmee "instant", maar een horloge is makkelijker/comfortabeler.
Ademhaling is leuk, maar op echt lange ritten geen nauwkeurige indicator voor de mate van inspanning. Als ik >300 km wil rijden adem ik de hele weg relatief rustig, want dan ga ik geen gekke fratsen uithalen. Maar zowel vrij stevig rijden als echt rustig rijden gaat met een rustige ademhaling, en dan rijd je uiteindelijk toch nog stuk als je te hard gaat.
Ik vond primair op vermogen rijden en dat toetsen aan m'n gevoel en de gemeten hartslag het comfortabelst.