Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
(11-Jan-2022, 01:38 AM)Bart Verbeek schreef: Daarom heb ik drie accu's.

Een e-trike betekent voor mij een vergroting van de actieradius van de e-bike. Zowel vanwege de lagere luchtweerstand als vanwege geen zadelpijn. De velomobiel zie ik weer als een logisch vervolg op de e-trike. Grotere actieradius, comfort bij slecht weer, hogere kruissnelheid. Jammer dat elektrische ondersteuning niet zinvol is voor een velomobiel. Dat laatste is  nu achterhaald door mijn gezondheidssituatie, opeens is fietsen op eigen kracht van belang voor mijn fysieke conditie.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen elektrische ondersteuning. Ik heb vooral iets tegen energieverspilling; de huidige trend is om zaken energieverspillend te ontwerpen en er dan maar gewoon meer energie tegenaan te gooien, óók als dat in het nadeel van de gebruiker is. 
Bij elektrische auto's bijvoorbeeld: We maken ze hoog, breed, hoekig en zwaar, monteren een extreem krachtig, en moeten dan de constructie verzwaren omdat de auto dan wel heel moet blijven en er dankzij al dat vermogen en gewicht ook nog een zwaardere (100 kWh) accu in moet.

Met de auto als uitgangspunt zijn BMW (eerste i3) en Hyundai (eerste Ioniq) de enigen die begrepen hebben dat een elektrische auto vooral efficiënt moet zijn. Tesla noem ik hier bewust niet omdat ze de prima efficiency meteen de deur weer uit gooien met brede banden en een totale overload aan power. 

Gaan we terug naar de fietsen, dan zetten we die fietser zo rechtop mogelijk, monteren dan flapperende fietstassen, een motor en een dikke accu om te zorgen dat het tempo niet terug zakt, en adviseren de fietser om vooral een dikke jas aan te trekken omdat het zo koud wordt op zo'n ding. Zelfs een Giant Revive zou al een beter idee zijn, ondanks de iets hogere rolweerstand...
Een trike is - zeker op goede banden - juist een veel beter idee dan zo'n gewone E-bike, simpelweg omdat zelfs een driewieler efficiënter is dan een gewone fiets. Alsof dat nog niet genoeg is is er nog comfort, ook in de vorm van betere "climate control" Smile 

Als je niet bij machte bent om voor alle voor jou noodzakelijke/gewenste ritten voldoende vermogen te leveren op die trike, by all means, bouw er een motor op. Beter voor jou, en beter voor mij omdat jij dan niet in de auto zit. M.a.w.: Blij dat je erbij bent  Cool
Antwoord }


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door 365cycle - 11-Jan-2022, 12:50 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Veloom
Heel uitgebreide vid...Willeke_IGKT — 08:10 AM
Doorfietsroutes
Ja, dat is ook een v...Jeroen S — 07:58 AM
Veloom
En na de Theta nu oo...datakneder — 12:21 AM
Doorfietsroutes
Allemaal nog wel p...datakneder — 10:33 PM
Doorfietsroutes
Ja, da's ook een fra...Jeroen S — 10:12 PM
Maximale banddruk voor de velgen?
Eh Frutsel, heb ik t...Jeroen S — 10:09 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het werd vanmiddag w...Jeroen S — 09:58 PM
Doorfietsroutes
maar bij Groenlo ma...Lopopodium — 09:56 PM
Maximale banddruk voor de velgen?
Waarom zou je oo...365cycle — 09:54 PM
Doorfietsroutes
Ik ben het met je ee...Jeroen S — 09:46 PM
Doorfietsroutes
Misschien moeten j...365cycle — 09:09 PM
Bülk 4 more
De website is vern...Wim -de roetsende — 08:42 PM
Bülk 4 more
Aangezien ik een jaa...Willeke_IGKT — 08:14 PM
Bülk 4 more
Als de B4M het goedk...melle z — 07:42 PM
Bülk 4 more
Dus beide Snoeken zi...365cycle — 07:36 PM
Bülk 4 more
Maar hoe dan ook onz...Hardloper — 06:32 PM
Theta, een velomobiel zonder voorganger
Ben wel benieuwd hoe...Arend-Jan — 05:59 PM