14-Jan-2022, 01:09 PM
(14-Jan-2022, 12:09 PM)pietandringa schreef: Als je een E-biker beschuldigt van luiheid, dan geldt dat misschien net zo goed voor iemand in een velomobiel of zelfs op een racefiets. Echte bikkels fietsen op een "Hollandrad" met de kop in de windIk riep het eerder al: daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Een velonaut moet behoorlijk wat kracht leveren om tempo in het voertuig te krijgen. Als dat tempo er eenmaal is, dan wordt het inderdaad makkelijker, maar de meeste velonauten houden ook wel van een beetje doortrappen en rijden dan alsnog behoorlijk hard. Daarnaast zie ik er meerdere die een woon-werkrit hebben van 20 km daar onderweg naar huis even 20-40 km tussen plakken, voor de lol
De velomobiel is in Nederland/Duitsland vooral een heel erg capabel vervoermiddel, veel meer dan welke gewone fiets dan ook. Vorig jaar reed ik tijdens een gewone werkweek naar kantoor met 6 bft. Noordenwind + rukwinden. Ik rijd van Rotterdam tot Nieuw-Vennep vrijwel volledig recht naar het Noorden. M'n gemiddelde snelheid was 36,1 km/h (waar ik wel weer stevig voor moest trappen). Op de terugweg deed ik rustig aan met een puist rugwind en haalde ik 38,2 km/h.
Rijd ik op een wielrenfiets (die ik die dag geen enkele gezien heb, terwijl ik met redelijk weer toch nog wel regelmatig een wielrenner met rugzak passeer) met diezelfde 6 bft. tegenwind en hetzelfde gemiddelde vermogen, dan is m'n kruissnelheid ongeveer 13 km/h. Het gemiddelde zal daar dan dicht bij zitten, maar met 13 km/h duurt mijn woon-werkrit 4 uur en 7 minuten.
Rijd ik lek? dan kost me dat 4 minuten als ik me een beetje kwaad maak. Het aantal gewone fietsen met enkelzijdige wielophanging is echt zéér beperkt.
Mijn reistijd is veel betrouwbaarder dan die van mijn autorijdende collega die 2 km verderop woont.
En nat word ik wel, maar koud nooit.
My 2 cents: Velonauten zijn geen luie fietsers, maar slimme fietsers.