14-Jan-2022, 02:28 PM
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Zo'n ding is niet te vergelijken met een e-bike.Een SP hoort wel degelijk te begrenzen hoor. Vanaf maximaal 49,4999 km/h mag die motor niet meer aandrijven (45 km/h +10% marge).
Een SP is namelijk niet begrensd. Als de motor stopt met ondersteunen, dan kun je nog gewoon vermogen leveren en steeds harder gaan. Dat nodigt dus ook uit om inspanning te leveren, want dat zie je terug op de snelheidsmeter. Mijn buurman rijdt er dik boven de 50km/u mee en daarvoor levert hij echt een serieuze inspanning.
Ik kom ook weleens iemand tegen met een SP die 70+ loopt, maar legaal is dat niet
Verschil is wel dat je bij een SP minimaal 1/4e van het vermogen zelf moet trappen. Harder trappen loont dan dus wél.
Alleen is zo'n rechtopfiets bij 49 km/h dusdanig inefficiënt dat het zelf geleverde vermogen vergelijkbaar is met wat ik in m'n velomobiel trap voor dat tempo. Maar dan met een actieradius van onbeperkt zo'n 400 km, ipv de op een SP gebruikelijke 100.
Met optrekken en heuvels wint de SP uiteraard wel.
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij een e-bike lijkt het wel of het ding gaat remmen, als je boven de 27km/u komt. Je moet dan echt buitensporig veel vermogen leveren om bijvoorbeeld 30km/u te rijden, als het ding tenminste netjes begrensd is op 25km/u zoals het hoort. Dit nodigt niet uit tot een extra inspanning met als gevolg dat de meeste e-bikers die ik zie op vol vermogen rijden met een extreem lage cadans en rond de 25km/u rijden. De 250Watt motor doet dan dus al het werk.Klopt. Komt volgens mij meer omdat de meeste E-bikes gewoon aan/uit zijn op standje haas.
Conclusie: ze leveren zelf nauwelijks vermogen en dus een minimale inspanning. Dat sommigen vervolgens toch erg moe zijn, heeft meer te maken met hun slechte conditie.
(14-Jan-2022, 01:52 PM)Bart Verbeek schreef: Mee eens. Misschien dat ze ooit lui begonnen zijn, maar wat ik zo lees is dat de velomobiel activiteit stimuleert.Bij mij zeker! De auto gaat eruit...