Aerodynamische voertuigen hebben geen waterlijn of iets dat daar op lijkt, dus we hebben niets om in de scheepsformule in te vullen. Het idee dat de vorm van je voertuig meer je snelheid bepaald dan het beschikbare vermogen ken ik ook in de luchtvaart: De kruissnelheid van een toestel wordt vrijwel geheel door de aerodynamische vorm bepaald. Daar komt dat vooral doordat er een snelheid is waarbij de neus van het toestel op de horizon staat en het toestel dus minimale luchtweerstand heeft.
Ik kan me een vuistregel herinneren dat voor een velomobiel een lengte-breedte-verhouding van 3:1 als ideaal geldt maar ik weet niet waarom. Ik heb ook sterk de indruk dat snelle fietsen (VeloX, Metastretto bv) een stuk slanker zijn dan de dagelijkse driewielers.
Ik kan me een vuistregel herinneren dat voor een velomobiel een lengte-breedte-verhouding van 3:1 als ideaal geldt maar ik weet niet waarom. Ik heb ook sterk de indruk dat snelle fietsen (VeloX, Metastretto bv) een stuk slanker zijn dan de dagelijkse driewielers.