Volgens de site velofilie is die verhouding groter. Breedte : lengte 1 op 4 tot 1 op 5. Nadeel van de verhouding 1 op 5 is de zijwind gevoeligheid en de toename van de massa.
Spiegelglad poetsen geeft ook een licht nadeel. Dat zorgt voor "kleven" van de luchtstroom. Een matte lak houdt een zeer dun laagje lucht vast, dat een smering lucht op lucht geeft. Denk maar een een golfbal. Die matte lak geldt ook voor wedstrijdboten en vliegtuigen.
"De optimale verhouding tussen de breedte en lengte van het profiel is circa 1 : 4 of 1 : 5. De maximale breedte moet op ongeveer een derde van de lengte liggen. Maak het frontaal oppervlak zo klein mogelijk. Zorg dat de wielen de vorm zo min mogelijk verstoren, d.w.z. trek de stroomlijn zover mogelijk naar beneden door. Alle gaten in de stroomlijn verslechteren de Cw-waarde van het voertuig."
Bron: https://fietssite.jouwweb.nl/11
Spiegelglad poetsen geeft ook een licht nadeel. Dat zorgt voor "kleven" van de luchtstroom. Een matte lak houdt een zeer dun laagje lucht vast, dat een smering lucht op lucht geeft. Denk maar een een golfbal. Die matte lak geldt ook voor wedstrijdboten en vliegtuigen.
"De optimale verhouding tussen de breedte en lengte van het profiel is circa 1 : 4 of 1 : 5. De maximale breedte moet op ongeveer een derde van de lengte liggen. Maak het frontaal oppervlak zo klein mogelijk. Zorg dat de wielen de vorm zo min mogelijk verstoren, d.w.z. trek de stroomlijn zover mogelijk naar beneden door. Alle gaten in de stroomlijn verslechteren de Cw-waarde van het voertuig."
Bron: https://fietssite.jouwweb.nl/11