19-Jan-2022, 11:27 AM
(19-Jan-2022, 10:40 AM)ThijsR schreef:De F1 is een wisselend voorbeeld. Dus Ja en nee. De bolide moet, inclusief rijder. minimaal 752 kg wegen. Vaak moet ballast worden meegenomen.(19-Jan-2022, 09:48 AM)PietV* schreef: Spiegelglad poetsen geeft ook een licht nadeel. Dat zorgt voor "kleven" van de luchtstroom. Een matte lak houdt een zeer dun laagje lucht vast, dat een smering lucht op lucht geeft.
Dit doen ze ook sinds een tiental jaar op Formule 1 auto's, die waren voorheen tot in de puntjes glimmend glad maar gebruiken nu matte lak. Echter, dit is puur om gewichtsbesparende redenen, aerodynamisch maakt het geen meetbaar verschil. (Bron: verschillende F1 teams)
In de F1 zit het verschil in 2 zaken: er blijft minder troep (rubber) aan plakken én de laklaag weegt minder.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en is zeer groot bij een F! bolide door de down force van de wigvorm onderzijde auto en de vóór - achtervleugels die gigantische wervelingen veroorzaken. Het verschil in het soort verf op de weerstand van een F1 is daarvan een fractie van 0,1%