19-Jan-2022, 11:39 AM
(19-Jan-2022, 09:48 AM)PietV* schreef: Volgens de site velofilie is die verhouding groter. Breedte : lengte 1 op 4 tot 1 op 5. Nadeel van de verhouding 1 op 5 is de zijwind gevoeligheid en de toename van de massa.Klopt. Die zijwindgevoeligheid is nog wel enigszins tegen te gaan, o.a. door het achterwiel niet helemaal achteraan te doen (even uitgaand van een delta-trike). Zijwind zorgt er dan ook voor dat de fiets een beetje gaat draaien met van bovenaf gezien het middenpunt van achterwiel als draaipunt. M.a.w.: Wind van rechts = fiets stuurt een beetje naar links. Met de juiste verhoudingen heft het effect van beide zich dan zo'n beetje op voor wat betreft de richting. De oudste Quest is hier erg goed in, moeilijk om er echt hard mee te rijden maar bij stevige wind vond ik 'm heerlijk rustig. Tot zo'n beetje het punt dat je omver geblazen wordt, denk ik.
Met een driewieler moet je echter ook de hoek om kunnen en daar is een beetje spoorbreedte wel prettig voor.
(19-Jan-2022, 09:48 AM)PietV* schreef: Spiegelglad poetsen geeft ook een licht nadeel. Dat zorgt voor "kleven" van de luchtstroom. Een matte lak houdt een zeer dun laagje lucht vast, dat een smering lucht op lucht geeft. Denk maar een een golfbal. Die matte lak geldt ook voor wedstrijdboten en vliegtuigen.Klopt ook, maar er is volgens mij nog steeds discussie over wat nou het snelst is. Er is overigens ook wielerkleding (m.n. voor tijdrijders en sprinters) die met deze techniek werkt: gladde kleding met miniscule bolletjes om de stroomlijn iets te verbeteren.