19-Jan-2022, 11:44 AM
Bij een schip heb je te maken met de rompsnelheid. Daar worden schepen op ontworpen. Die rompsnelheid geldt ook voor duikboten, maar wordt anders berekend.
Bij grote en lange containerschepen wordt het schip ook getrimd met ballast. Aan de kade ligt de voorzijde circa 1 meter dieper dan de achterzijde, omdat varend de boeggolf liftend is en de achterzijde varend zakt. Bovendien komt de vlakke of stompe achterzijde van het schip niet in het water. Water is 833 keer zwaarder dan lucht.
Een voorbeeld van rompsnelheid.
https://www.dajaks.nl/cgi-bin/dajaks.pl?...bootlengte.
Bij grote en lange containerschepen wordt het schip ook getrimd met ballast. Aan de kade ligt de voorzijde circa 1 meter dieper dan de achterzijde, omdat varend de boeggolf liftend is en de achterzijde varend zakt. Bovendien komt de vlakke of stompe achterzijde van het schip niet in het water. Water is 833 keer zwaarder dan lucht.
Een voorbeeld van rompsnelheid.
https://www.dajaks.nl/cgi-bin/dajaks.pl?...bootlengte.