19-Jan-2022, 07:40 PM
(19-Jan-2022, 11:27 AM)PietV* schreef:(19-Jan-2022, 10:40 AM)ThijsR schreef:De F1 is een wisselend voorbeeld. Dus Ja en nee. De bolide moet, inclusief rijder. minimaal 752 kg wegen. Vaak moet ballast worden meegenomen.(19-Jan-2022, 09:48 AM)PietV* schreef: Spiegelglad poetsen geeft ook een licht nadeel. Dat zorgt voor "kleven" van de luchtstroom. Een matte lak houdt een zeer dun laagje lucht vast, dat een smering lucht op lucht geeft.
Dit doen ze ook sinds een tiental jaar op Formule 1 auto's, die waren voorheen tot in de puntjes glimmend glad maar gebruiken nu matte lak. Echter, dit is puur om gewichtsbesparende redenen, aerodynamisch maakt het geen meetbaar verschil. (Bron: verschillende F1 teams)
In de F1 zit het verschil in 2 zaken: er blijft minder troep (rubber) aan plakken én de laklaag weegt minder.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en is zeer groot bij een F! bolide door de down force van de wigvorm onderzijde auto en de vóór - achtervleugels die gigantische wervelingen veroorzaken. Het verschil in het soort verf op de weerstand van een F1 is daarvan een fractie van 0,1%
Nee, er is geen meetbaar verschil. Zoals ik al zei. Wisselend voorbeeld? Waar heb je het over? F1 is altijd bezig met het zoeken van elke fractie winst en bereid daar vele miljoenen in te steken.
Als bij 300+ km/u geen verschil in luchtweerstand te meten is, met de best mogelijke meetapparatuur, tussen een matte of gladde laklaag, dan is het op 50 km/u al helemaal niks. Het verschil zit, aldus de teams, simpelweg in het gewicht.