19-Jan-2022, 11:12 PM
Water is veel dichter, zwaarder dan lucht. Daardoor is het bij fietsen wat minder extreem. Verder gaat het niet alleen om de romplengte, maar ook om de oppervlakte van die romp, wat in het engels Wetted Surface genoemd wordt. Dat zie je bijvoorbeeld bij aparte stroomlijnen voor "los" staande wielen, bij 3 wielige stroomlijners. Dan zit er in de hoofdvorm een oppervlakte ongeveer zo groot als een wiel, vervolgens nog de oppervlakte zo groot als het wiel zelf aan beide kanten van het wiel. Zelfs als je alle eventuele wervelingen en dergelijke tussen losse wielen en hoofdvorm negeert, heb je dan nog een wetted surface die 2/3 wieloppervlak groter is dan bij het wiel in de zijkant van de stroomlijn. Daarom zijn die dus niet zo snel.
Een langere vorm kan aerodynamisch beter zijn, maar dat brengt dan weer nadelen met zich mee, als het gaat om zijwindgevoelligheid. Theo van Andel reed ooit Parijs Amsterdam op een tweewieler met een heeeele lange stroomlijnkuip. dat ding ging volgens mij over de 3 meter lengte heen.
De totale luchtweerstand is een optelsom van meerdere dingen. De afmeting van het frontaal oppervlak, de gladheid van de vorm, hoe aerodynamisch is die?, en de wetted surface. Als slechts 1 van de ingredienten goed is maar de andere niet, dan wordt het toch niks. Verder moet er ook nog en rijder in te frutselen zijn. Als je de Overzealous record trikes bekijkt, daar wil je echt geen dag in zitten. Of mee naar je werk fietsen door de stad.
Die verhoudingen zijn voor mij helemaal niet relevant. Het gaat om de kleinst mogelijke vorm waarin je de rijder en de relevante onderdelen kwijt kan. En dan moet die rijder nog kunnen trappen, een beetje sturen, over de neus van de stroomlijn kunnen kijken en ademhalen is ook wel fijn.
Er wordt zeer veel aan aerodynamica gedaan in de formule 1, maar die dingen zijn nu niet bepaald het optimum als je met zeer weinig energie zo snel mogelijk wilt gaan, of zo ver mogelijk wilt komen. Dan kun je beter kijken naar die voertuigen uit die wedstrijden, hoever kom ik met 1 liter benzine?
Een langere vorm kan aerodynamisch beter zijn, maar dat brengt dan weer nadelen met zich mee, als het gaat om zijwindgevoelligheid. Theo van Andel reed ooit Parijs Amsterdam op een tweewieler met een heeeele lange stroomlijnkuip. dat ding ging volgens mij over de 3 meter lengte heen.
De totale luchtweerstand is een optelsom van meerdere dingen. De afmeting van het frontaal oppervlak, de gladheid van de vorm, hoe aerodynamisch is die?, en de wetted surface. Als slechts 1 van de ingredienten goed is maar de andere niet, dan wordt het toch niks. Verder moet er ook nog en rijder in te frutselen zijn. Als je de Overzealous record trikes bekijkt, daar wil je echt geen dag in zitten. Of mee naar je werk fietsen door de stad.
Die verhoudingen zijn voor mij helemaal niet relevant. Het gaat om de kleinst mogelijke vorm waarin je de rijder en de relevante onderdelen kwijt kan. En dan moet die rijder nog kunnen trappen, een beetje sturen, over de neus van de stroomlijn kunnen kijken en ademhalen is ook wel fijn.
Er wordt zeer veel aan aerodynamica gedaan in de formule 1, maar die dingen zijn nu niet bepaald het optimum als je met zeer weinig energie zo snel mogelijk wilt gaan, of zo ver mogelijk wilt komen. Dan kun je beter kijken naar die voertuigen uit die wedstrijden, hoever kom ik met 1 liter benzine?