(19-Jan-2022, 10:39 PM)Jeroen S schreef: p.s. sommige moderne velomobielen zijn zo snel dat je vermoedelijk al een eind boven de 40 km/h zit voor je het punt bereikt waarop de watt's aan luchtweerstand de watt's aan rolweerstand overstijgen. In het dagelijks verkeer wil het nog wel es voorkomen dat die snelheden gemiddeld helemaal niet gehaald worden. Dus is de rolweerstand het belangrijkste, of komt dat nu omdat ze aerodynamisch zo goed zijn waardoor de luchtweerstand erg gering is? Of misschien zijn velen van ons wel zulke watjes dat ze met een gering gemiddeld aantal watt's rond trappen zodat die hoge snelheid niet gehaald wordt? Of misschien wel hele andere prioriteiten stellen aan hun velomobiel?
Het gaat bij de luchtweerstand niet om de gemiddelde snelheid, maar op de snelheid. Ik heb eerder een berekening op metingen bij rijproeven. Ik schat dat het omslagpunt bij een snelle velomobiel ligt rond de circa 30 km/h., waarbij de luchtweerstand groter is dat de rolweerstand.
Al sta je stil bij windkracht 5 Beaufort, dan heb je je omslagpunt al bereikt.
https://weerhongarije.nl/index.php?page=...windkracht
Eerder bericht:
De luchtweerstand op een goed onderhouden ligfiets, b.v. een M5 HCR, is bij 30 km/h het te leveren vermogen aan de trappers circa 167 Watt.
Hiervan gaat circa 42 Watt of 25 % op aan de rolweerstand;
Circa 11 Watt of 7 % aan transmissieverliezen:
De hoofdmoot is luchtweerstand circa 114 Watt of 68 %.
Pakken we voor het gemak de factor 1,4 of 42 km/h en verdubbeling van de luchtweerstand. Aan de trappers 302 Watt
Rolweerstand circa 58,8 Watt of 19,5 %
Transmissieverliezen circa 15,4 Watt of 4,7 %
Luchtweerstand circa 228 Watt of 75,8 %
Bij verdubbeling van snelheid of 60 km/h. Aan de trappers 562 Watt
Rolweerstand circa 84 Watt of 15 %
Transmissieverliezen circa 22 Watt of 4 %
Luchtweerstand circa 456 Watt of 81 %
En dan gaat het hier over een M5 HCR met een zithoek van circa 18 graden. Op ligfietsen met een grotere zithoek neemt de luchtweerstand verder toe en is het percentage luchtweerstand evenredig groter. Dan kom je bij 42 km/h al dicht bij de 80 % luchtweerstand.