20-Jan-2022, 11:33 AM
(20-Jan-2022, 09:35 AM)pietandringa schreef: Nu denk ik dat er niet zoveel ligfietsers zijn die langere tijd 167 Watt kunnen of willen leveren.Vermoed eigenlijk dat dat zeker in velomobielland nog wel meevalt. Misschien ligt het aan de types waarmee ik me omring, maar 150 watt of meer is toch zeker niet ongebruikelijk en er wordt dan ook vaak vrij hard gereden.
Hier een leuk artikeltje over rolweerstand: https://www.fiets.nl/2015/10/19/de-invlo...weerstand/
Houd er even rekening mee dat de in dit topic beschreven velomobielen allemaal driewielers zijn, met in ieder geval 2 wielen die flink kleiner zijn dan die van een wielrenfiets (= nadelig voor de rolweerstand), en dat een Schwalbe Pro One tubeless of Greenspeed Scorcher ongeveer in de buurt komt bij zo'n high performance tube (in dezelfde maat). Voor vrijwel alle andere banden is onze rolweerstand dus groter: Een Continental Contact Speed is goedkoop en betrouwbaar (niet in de zin van grip, maar ze gaan niet gauw lek); echt snel is ie echter zeker niet. Daarnaast is een velomobiel zwaarder dan een wielrenfiets; het totaalgewicht zal vaak boven de 100 kg uit komen.
Ik verbaas me niet als de grootste "vijand" van Wim in z'n Milan bij zijn gemiddelde snelheid nog steeds nipt de rolweerstand is (op basis van de kruissnelheden die hij aangeeft te rijden).