20-Jan-2022, 08:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Jan-2022, 09:04 PM door 365cycle.)
Bij dat bange vosje (~7 min.) vind ik 'm op vrij hoog tempo aankomen. Paarden zien niet goed op hele korte afstand, ze kunnen wel ver zien maar zien het dan niet scherp. Er is dus plotseling een gevaarlijk geel object, en het nadert ook nog eens heel snel.
Jezelf met je stem aankondigen (bijvoorbeeld de ruiter/amazone groeten en met vriendelijke stem een babbeltje beginnen over - bijvoorbeeld - dat paarden weleens schrikken) helpt ook nog weleens. Ik schakel de elektriciteit vaak ook compleet uit, zodat ik niet per ongeluk op de claxon kan duwen ofzo. Wil dat niet helpen, dan wil uitstappen en de velomobiel meetrekken ook nog weleens helpen; sommige paarden lijken te begrijpen dat een rustig bewegend mens dan de baas is. Maar goed, als je je niet veilig voelt kan je beter omdraaien en terug gaan naar de laatste kruising.
Nog twee tips
1: Sommige mensen zetten hun paard met de snuit richting de berm, en willen dan dat je achterlangs passeert. Ik doe dit nooit; houd er rekening mee dat een paard recht naar achteren een trapbereik van 2-3 meter heeft, en tenzij je echt aan het eind van de slag zit trappen ze dwars door je heen.
2: Als je veel paarden treft op je route, en je moet je fiets (of de kleur daarop) nog uitzoeken: Neem geen blauw of geel
Paarden hebben (net als honden) dichromatisch zicht, missen de kegeltjes op hun netvlies voor de rode kleurfrequentie. Alles van groen en oranje tot rood is ongeveer hetzelfde voor ze, en gezien zo'n beetje de hele natuur in dat kleurbereik zit is een velomobiel met die kleurtinten daardoor een stuk minder "heftig"
edit: Vond m'n uitleg beter kunnen maar besloot dat anderen dat vast nog beter kunnen. Hier is het zicht van een paard wat duidelijker uitgelegd
Jezelf met je stem aankondigen (bijvoorbeeld de ruiter/amazone groeten en met vriendelijke stem een babbeltje beginnen over - bijvoorbeeld - dat paarden weleens schrikken) helpt ook nog weleens. Ik schakel de elektriciteit vaak ook compleet uit, zodat ik niet per ongeluk op de claxon kan duwen ofzo. Wil dat niet helpen, dan wil uitstappen en de velomobiel meetrekken ook nog weleens helpen; sommige paarden lijken te begrijpen dat een rustig bewegend mens dan de baas is. Maar goed, als je je niet veilig voelt kan je beter omdraaien en terug gaan naar de laatste kruising.
Nog twee tips
1: Sommige mensen zetten hun paard met de snuit richting de berm, en willen dan dat je achterlangs passeert. Ik doe dit nooit; houd er rekening mee dat een paard recht naar achteren een trapbereik van 2-3 meter heeft, en tenzij je echt aan het eind van de slag zit trappen ze dwars door je heen.
2: Als je veel paarden treft op je route, en je moet je fiets (of de kleur daarop) nog uitzoeken: Neem geen blauw of geel
Paarden hebben (net als honden) dichromatisch zicht, missen de kegeltjes op hun netvlies voor de rode kleurfrequentie. Alles van groen en oranje tot rood is ongeveer hetzelfde voor ze, en gezien zo'n beetje de hele natuur in dat kleurbereik zit is een velomobiel met die kleurtinten daardoor een stuk minder "heftig"
edit: Vond m'n uitleg beter kunnen maar besloot dat anderen dat vast nog beter kunnen. Hier is het zicht van een paard wat duidelijker uitgelegd