21-Jan-2022, 01:12 AM
Lees eens het onderwerp hierover op de site "De natuurkunde van het fietsen". Van fiets.nl
https://www.fiets.nl/2016/05/02/de-natuu...t-fietsen/
De gegevens in de artikel komen uit het boek "Het Geheim van Wielrennen" Schrijvers zijn Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen. Ik heb het boek, gesigneerd door Guido.
In dit boek vol met voorbeelden en grafieken komt die zogenaamde 40% meer weerstand bij een 20" wiel t.o.v. een 28" wiel niet voor.
Wel de opmerking: "Wieldiameter: Grotere diameter is beter, maar dit leidt weer tot meer luchtweerstand." Maar luchtweerstand is een ander onderwerp en de grootste energievreter.
Bovendien kun je je afvragen of die geringe toename van de rolweerstand ook afneemt als gewicht door twee 20 "wielen wordt gedragen i.p.v. één 28" wiel. De weerstand in de lagers is zeer gering en elk 20" wiel wordt voor de helft belast.
Als je de verhoogde weerstand van de vier 20" wielen van een Quattrovelo bij elkaar gaat optellen dan wordt het zwoegen. Niet dus.
https://www.fiets.nl/2016/05/02/de-natuu...t-fietsen/
De gegevens in de artikel komen uit het boek "Het Geheim van Wielrennen" Schrijvers zijn Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen. Ik heb het boek, gesigneerd door Guido.
In dit boek vol met voorbeelden en grafieken komt die zogenaamde 40% meer weerstand bij een 20" wiel t.o.v. een 28" wiel niet voor.
Wel de opmerking: "Wieldiameter: Grotere diameter is beter, maar dit leidt weer tot meer luchtweerstand." Maar luchtweerstand is een ander onderwerp en de grootste energievreter.
Bovendien kun je je afvragen of die geringe toename van de rolweerstand ook afneemt als gewicht door twee 20 "wielen wordt gedragen i.p.v. één 28" wiel. De weerstand in de lagers is zeer gering en elk 20" wiel wordt voor de helft belast.
Als je de verhoogde weerstand van de vier 20" wielen van een Quattrovelo bij elkaar gaat optellen dan wordt het zwoegen. Niet dus.