23-Jan-2022, 11:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jan-2022, 11:13 PM door 365cycle.)
(23-Jan-2022, 04:02 PM)Frutsel schreef: Snelheid begrenzen is vragen om problemen. Soms is extra gas geven namelijk de beste oplossing (Niet in het geval van overstekende fietsers overigens) om een ongeluk te voorkomen.Dat is nooit het geval in de bebouwde kom. Zelden op de snelweg.
Daarnaast is gas geven om uit een lastige situatie te komen steeds minder een optie, behalve bij EV's. Vrijwel iedere moderne auto met verbrandingsmotor heeft een turbocompressor, en hoewel de motoren nog steeds beter worden hebben die allemaal last van een turbogat. Kom je natuurkundig ook niet onderuit, tenzij je elektrische compressoren gaat toepassen om dat weer op te vangen. De modellen die dat hebben zijn nog steeds op één hand te tellen.
Houdt dus in dat gasgeven áltijd even wachten is en dán pas reactie. Als je jezelf wil redden met gasgeven ben je dan gewoon al te laat.
En als je dat dan niet hebt... een paar jaar geleden had ik een auto met ongeveer 360 pk. Geen lichte auto (1650 kg geloof ik), maar wel een hele snelle; 0-100 ergens in de 5 seconden, topsnelheid begrensd op 250 km/h. Die auto reageerde wél direct op het gas, heel fel zelfs; het was geen gedoe met turbo's, maar gewoon een atmosferische 4.2 liter V8 met 40 kleppen.
Best leuk hoor. Hoewel ik echt geen petrolhead meer ben zoals ik vroeger was, heb ik nog wel nostalgische gevoelens bij het geluid dat die auto bij hard optrekken maakte, en het enorme geweld waarmee je in je stoel werd geduwd. En het aantal keren dat al die power me in het verkeer uit benarde situaties gered heeft... Nou, dat zijn er exact nul.