24-Jan-2022, 02:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Jan-2022, 02:20 PM door 365cycle.)
(24-Jan-2022, 10:37 AM)Bacchus schreef: Op zich is er een hele simpele oplossing voor dit probleem: Haal de auto uit dit gebied weg, desnoods alleen de rijdende auto's tijdens de vrij smalle "schoolspits".Als je het enkel en alleen over naar de basisschool gaan hebt klopt dat.
De luxe die we in Nederland, fietsland pretenderen te hebben is dat een kind zich veilig en onafhankelijk kan verplaatsen naar vriendjes/vriendinnetjes etc.
Als ze niet eens veilig naar school kunnen fietsen wanneer ze zich een keer verslapen hebben of het eerste uur uitvalt los je dus niks op.
(24-Jan-2022, 10:37 AM)Bacchus schreef: En om even wat getallen aan Piet's terechte formule te hangen:365cycle in de Milan met aangepaste snelheid (100 kg/30 kg/30 km/u/8,3 m/s) => 4,5 kJ
(massa bestuurder|massa voertuig|snelheid in km/u|snelheid in m/s)
Een schoolgaand kind (50 kg/15 kg/20 km/u/5,6 m/s) heeft een bewegingsenergie van 1,0 kJ
Een volwassene in een compacte auto met aangepaste snelheid (70 kg/1200 kg/30 km/u/8,3 m/s) => 44 kJ
Volwassene in een grote auto die doorrijdt (70 kg/2100 kg/50 km/u/14 m/s) => 210 kJ
365cycle in de Milan die probeert te voorkomen dat malloten in auto's inhalen waar het écht niet kan (100 kg/30 kg/53 km/u/14,7 m/s) => 14,1 kJ
365cycle in een auto zoals hij vindt dat die zou moeten zijn en rijden (100 kg/400 kg/30 km/u/8,3 m/s) => 17,4 kJ
Eigenlijk wel grappig om deze cijfers ook eens op te werpen als mensen weer eens klagen dat velomobielen gevaarlijk zijn. Omdenken is de moeite.
Nu is de remweg van mijn velomobiel zeker langer zijn dan die van een moderne auto, maar de kans dat ik nog kan uitwijken als er een kind plotseling oversteekt in een krappe straat is ook véél groter. De kans dat ik veel te hard rijd in een krappe straat is daarnaast kleiner. De snelheidsbeleving in een velomobiel is heel anders dan die in een auto, zeker als het een auto als de eerder aangehaalde Audi is.