27-Jan-2022, 10:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2022, 12:28 PM door Bacchus.)
Eens met Amararock dat verkeer een samenspel is, op de manier dat alle deelnemers eraan bijdragen, er invloed op hebben en daarmee een verantwoordelijkheid. Daarmee heeft iedereen een verantwoordelijkheid voor het bevorderen van veiligheid en beperken van overlast. Door omvang, gewicht, snelheid en geluid van de auto, heeft het gedrag van de bestuurder daarvan echter wel veel meer invloed en daarmee komt mijns inziens een veel grotere verantwoordelijkheid. Daarbij komt dat zijn contact met de wereld en de mensen om hem heen sterk beperkt is: Hij hoort, ziet, ruikt en voelt veel minder wat er om hem heen gebeurt dan niet-ingesloten verkeersdeelnemers en (de automobilist zelf) is ook vrijwel onzichtbaar en onhoorbaar voor andere verkeersdeelnemers.
Van de andere kant, en dat wordt vooral in de video van Kloppenburg getoond, is de invloed van automobilisten en in de openbare ruimte geparkeerde auto's op veiligheid, overlast en in het algemeen leefbaarheid van de openbare omgeving (en daarmee op mensen die uitdrukkelijk niet aan het verkeer aan het deelnemen zijn) ook gigantisch. In het gebied dat daar specifiek getoond wordt, zou ik het zelfs als belachelijk of onacceptabel willen omschrijven.
Van de andere kant, en dat wordt vooral in de video van Kloppenburg getoond, is de invloed van automobilisten en in de openbare ruimte geparkeerde auto's op veiligheid, overlast en in het algemeen leefbaarheid van de openbare omgeving (en daarmee op mensen die uitdrukkelijk niet aan het verkeer aan het deelnemen zijn) ook gigantisch. In het gebied dat daar specifiek getoond wordt, zou ik het zelfs als belachelijk of onacceptabel willen omschrijven.