27-Jan-2022, 11:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2022, 11:11 AM door Niels van der Wal.)
Hebben meer mensen dit?
Herkennen jullie het?
Of totaal niet?
Kom er maar in.....
Oh ja, zelf denk ik dat het waarschijnlijk wel iets met je rompbespiering heeft te maken, maar verder ga ik lezen wat jullie hierover te vertellen hebben.
[/quote]
Als wedstrijdrijder had ik me aangeleerd om tegen mijn stuur te duwen (en dus niet aan het stuur te trekken)
Je gebruikt door te duwen inderdaad ook de spieren in je bovenlijf; deze extra kracht wordt door de zitschaal via je benen naar de trappers verplaatst.
Omdat je jezelf in de zitschaal druk zit je ook dieper en vang je minder wind. Windvoordeel is waarom ligfietsen sneller zijn; minder wind vangen door je houding is een extra voordeel.
Dit is dus een andere techniek als bij het wielrennen, waar je in krachtsexplosie aan je stuur trekt. Bij een eindsprint duwde ik zo hard mogelijk tegen het stuur.
Niels, { -- }, van der Wal
Herkennen jullie het?
Of totaal niet?
Kom er maar in.....
Oh ja, zelf denk ik dat het waarschijnlijk wel iets met je rompbespiering heeft te maken, maar verder ga ik lezen wat jullie hierover te vertellen hebben.
[/quote]
Als wedstrijdrijder had ik me aangeleerd om tegen mijn stuur te duwen (en dus niet aan het stuur te trekken)
Je gebruikt door te duwen inderdaad ook de spieren in je bovenlijf; deze extra kracht wordt door de zitschaal via je benen naar de trappers verplaatst.
Omdat je jezelf in de zitschaal druk zit je ook dieper en vang je minder wind. Windvoordeel is waarom ligfietsen sneller zijn; minder wind vangen door je houding is een extra voordeel.
Dit is dus een andere techniek als bij het wielrennen, waar je in krachtsexplosie aan je stuur trekt. Bij een eindsprint duwde ik zo hard mogelijk tegen het stuur.
Niels, { -- }, van der Wal