Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' naar school?
#40
(25-Jan-2022, 08:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Zie ook hier:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/maxim...-fietsers/
Die tekst is op zichzelf tegenstrijdig. Bord A1 kan zowel met 30 als 50 (als 60 als 70 als 80 als 90) uitgevoerd worden. Er is dan niet ineens een verschil tussen die borden. Heeft dit niet met bord E10 te maken (ZONE-borden)?

Voor een 50-weg met bord A1 waar ik bij wijze van een soort grapje de flitsfoto wilde hebben gaf een agent me aan dat hij me - doordat ik mezelf identificeer - wel kan beboeten. Hij gaf ook aan dat dat op basis van gevaarlijk rijgedrag (art. 5 WVW) zou zijn, omdat beboeten voor snelheid bij een ongemotoriseerde fiets niet mogelijk is (zijn woorden, maar ik heb dat al eens vaker van agenten gehoord). Schouwen van de fiets zou in geval dat zo'n boete noodzakelijk is dan wel waarschijnlijk worden, om vast te stellen dat er geen motor in zit. Maar voor alles tot ~60 km/h zou ik volgens hem geen art. 5 krijgen. 

(27-Jan-2022, 10:19 AM)Bacchus schreef: Van de andere kant, en dat wordt vooral in de video van Kloppenburg getoond, is de invloed van automobilisten en in de openbare ruimte geparkeerde auto's op veiligheid, overlast en in het algemeen leefbaarheid van de openbare omgeving (en daarmee op mensen die uitdrukkelijk niet aan het verkeer aan het deelnemen zijn) ook gigantisch. In het gebied dat daar specifiek getoond wordt, zou ik het zelfs als belachelijk of onacceptabel willen omschrijven.
Heb inmiddels contact met Kloppenburg, omdat er nog een hele stapel plekken zijn die hier vergelijkbaar mee zijn. Zelfs als er al 3 kalveren verdronken zijn dempt men de put daar niet, da's nog het ergste. In korte tijd 3 ongevallen met IC tot gevolg op één punt, maar men wil het niet wijzigen want doorstroming. Echt, hóe dan?

(27-Jan-2022, 12:26 PM)Bart Verbeek schreef: Persoonlijk vind ik het makkelijker rijden als het ieder voor zich is en als iedereen wakker is.
Niet eens. Eén van de speerpunten van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet is juist dat niet iedereen altijd wakker kan zijn, en dat ook niet zou moeten hoeven. Daar ben ik het mee eens; iedereen maakt weleens een foutje. Ik rijd in niets alerter dan in de velomobiel en ik ben ook al eens geschrokken van een bestelbus die er "ineens" was. Blij dat de bestuurder mij wel zag, anders had ik dit vermoedelijk getypt door een rietje.

(27-Jan-2022, 01:11 PM)Hoekie schreef: Voor mij ook niet. 30 is prima doorstroming.
Beter zelfs, als 'de 'groene golf' stoplichten mee aangepast wordt aan deze max snelheid.
Als die groene golf aangepast wordt is dat leuk, maar niet in de stad. We hebben hier in de buurt een mooie vierbaans weg met limiet 50 en groene golf. Ik heb inmiddels ontdekt dat de juiste snelheid voor de groene golf 44 km/h is; ga je harder, dan springt het stoplicht op rood, om vervolgens als je er bijna bent weer op groen te springen. Automobilisten halen me daar dan dus massaal in, om direct voor me in de ankers te gaan voor dat stoplicht. Als ik daarin mee ga wordt het een leuke intervaltraining: 5x binnen 4 minuten optrekken van 10 tot 55 km/h.
Nu heb ik het geluk dat ik daar sowieso alleen tussen de auto's wil zitten als het rustig is; voordeel daarvan is dan dat ik er gewoon links voorbij zwiep. 

En dan komen we meteen bij het volgende punt: de naastgelegen ventweg is een 30-zone. Hieraan zitten stapels uitritten en hoewel dit de "doorfietsroute" is wordt er met fietsers enorm weinig rekening gehouden in het wegontwerp. De drempels gaan nog wel, maar daartussen wordt soms tot 70 km/h gereden, er zitten overal onduidelijke uitritten (gelijkvloers, geen duidelijke stoep) en niemand kijkt fatsoenlijk uit; ik ben hier met de bakfiets al meerdere keren net niet aangereden. Het fietspad aan de overkant staat vol stoplichten die voorrang geven aan ál het autoverkeer, óf pas op groen springen als je net stil staat. Daarnaast, velomobiel-specifiek, zit er een viaduct in het fietspad, met direct erachter een afslag. Verkeer van links zie ik daar niet op tijd, en ze nemen vaak wel een hele ruime bocht. 

Daar zit meteen mijn kritiek op met name de "doorfietsroutes" en "snelfietsroutes" en daarmee deels ook de enige kritiek op de 30 zones: Voor auto's wordt netjes een snelle route aangelegd, die vervolgens muurvast staat als er meer dan een paar mensen naar hun werk willen. Fietser worden overal dwars door dorpskernen gesmeten, liefst met zoveel mogelijk conflictpunten en 30-zones. Het fietspad langs een gebiedsontsluitingsweg is op veel plaatsen slecht onderhouden of verdwijnt zelfs, waardoor je als fietser een route moet delen met sluipverkeer.
Dit is bijvoorbeeld een officiële snelfietsroute. Ik reed hier een jaar lang zo'n beetje iedere dag, en ik kan jullie één ding vertellen: Als je je daar in de spits veilig wil voelen moet je inderdaad snel fietsen. 60 km/h om precies te zijn, en liefst nog wat sneller, maar dan wel keihard afremmen voor de drempels. Met de Milan kon ik dat op de terugweg halen; even lekker rammen onderweg naar huis (en hopen dat er geen malloot is die je op een veel te smalle weg in probeert te halen omdat ie 80 wil waar ik al dik 60 rijd). Een bedrijfsverzamelgebouwgenootje (leuk Scrabble-woord Tongue ) klaagde er ook al over; hij rijdt met een Stromer speed pedelec, en zelfs met 49 km/h hangen ze daar soms dus met hun voorbumper op je achterspatbord.
Er zit niets aan die weg, aan de andere kant van de snelweg ligt nóg zo'n ventweg, en beide zijn ook nog eens ingeklemd tussen afslag 17 en 18 van de A20. Op twee bedrijven na bereik je alle bestemmingen in de naastgelegen dorpen net zo snel zonder dit stuk. Geen enkele automobilist heeft een reden om daar op die weg te zijn, behalve als ze een sluiproute zoeken.

Jullie weten ondertussen dat het mijn motto is, maar ik roep het nog maar eens: we hebben een enorm uitstootprobleem in Nederland, en zoals deze filmpjes laten zien hebben we ook gewoon te weinig ruimte voor al die auto's. Niet iedereen kan met de fiets, maar als de helft van die anderen nou eens overstapt, staat ons landje er binnen 10 jaar heel wat beter voor (en z'n inwoners ook). Dan kunnen we bijvoorbeeld gewoon weer huizen bouwen.
Eén ding wat we daar voor nodig hebben is goede, snelle fietsroutes. Een wet die voorschrijft dat er voor iedere snelle autoroute ook een snelfietsbaar alternatief moet zijn (design speed 49.5 km/h)? Ik ben dik voor.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , PieterTrapt


Berichten in dit topic
RE: Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' naar school? - door 365cycle - 27-Jan-2022, 02:28 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Zonder oordeel over ...Wim -de roetsende — 10:00 AM
SL in Grou
Wat een hoop aanda...Wim -de roetsende — 09:53 AM
XL Hotspot in 3d-print
365cycle kan jij mis...Hardloper — 09:37 AM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM