07-Feb-2022, 07:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Feb-2022, 07:08 PM door pietandringa.)
Al weer 2 weken in het bezit van mijn Milan GT MK 7080. Na 400 km de eerste ervaringen.
Uitrusting:
Jarenlang heb ik goed in mijn Quest kunnen fietsen, maar de laatste anderhalf jaar kon ik er niet lekker in trappen. Dat was voor mij de reden om korte cranks te proberen. Ik heb overwogen korte cranks in mijn Quest te laten monteren, maar wilde eerst een proefrit maken in een Milan GT. Aangezien Intercitybike op dat moment geen GT had ben ik naar Ottersberg in Duitsland geweest voor een proefrit. Het was een korte proefrit, maar ik was ontzettend enthousiast over de Milan GT. Gezien de lange levertijd heb ik de gok genomen en de fiets besteld in mei 2021.
Na 400 km kan ik zeggen dat de korte cranks van 140 mm [ik had 170 mm] mij echt ontzettend goed bevallen. Ik kan veel beter mijn energie leveren en kan dat zien aan mijn hartslag die ik makkelijker omhoog trap. Wel wil ik benadrukken dat de cranklengte iets heel persoonlijks is en het is zeker niet voor iedereen zo'n groot voordeel als in mijn geval om met korte cranks te trappen. Echter, als lange persoon valt er weinig te kiezen als je in een Milan wil rijden. Veel langer dan 140 mm zal niet gaan als je lang bent [1.90+]. Mijn ervaring is dat korte cranks minder belastend zijn voor de beenspieren en knieën en dat je dat compenseert door sneller trappen, waardoor hart en longen harder aan het werk gezet. Dat laatste ligt mij erg goed, vandaar de positieve ervaring.
Ten opzichte van de Quest heb ik nog geen nadelen van de Milan kunnen ontdekken, alleen maar voordelen. De fiets is echt een klasse beter en nog een stuk lichter en strakker. Met de Milan kan je aanzienlijk harder door de bocht en het stuurgevoel is een stuk strakker. De Milan is een kleine 5 kg lichter, ook dat is meegenomen. Wat mij ontzettend is meegevallen is dat ik geen drempels raak met de voetenbulten. Blijkbaar heb ik geen hoge drempels in de buurt, want ik moet de eerst nog raken. Nog een meevaller is dat het helemaal niet warm is in de fiets met alleen de luchtinlaat. In de Quest had ik behoorlijke voetengaten en daar kwam veel meer wind/lucht naar binnen. Het binnenklimaat in de Milan is veel prettiger, want ik heb geen last meer van koude voeten en door de voetengaten kwam gewoon teveel lucht naar binnen. Ik heb de afgelopen 400 km met het Ying-Yang combideksel gereden, dat is vergelijkbaar met het schuimdeksel op de Quest. Een groot verschil is dat ik veel dieper in de Milan zit en daardoor veel ruimte heb onder het schuimdeksel, dat is veel minder benauwd. Ik kijk maar net over de rand van het schuimdeksel heen wat ik ideaal vind, want dat scheelt veel windgeruis.
De Milan is sneller dan de Quest, maar het hangt er wel vanaf hoe hard je rijd en met welke banden. Als je in de winter de Quest met F-Lites rijdt dan moet je met de Milan zeker harder dan 35 rijden om het verschil te maken. In de zomer rijd je makkelijker hard en zal het verschil van de GT met de Quest groter zijn denk ik. De Milan is niet windgevoelig, maar mijn Quest was zo stevig dat ik geen verschil voel met de Milan.
De lichtmodule op de muts moet ik nog in het donker testen [ik fiets eigenlijk nooit in het donker], maar ik verwacht dat het licht in het donker minder prettig is dan een lamp in de neus. Als je [bijna] altijd overdag rijdt dan is de lichtmodule op de muts wel beter zichtbaar dan in de neus. Ik kan een klein dingetje noemen dat ik iets minder vind. Het zitje van de Milan kan je er zo uitpakken, maar de nokjes om het zitje te klemmen hadden hoger gemogen, het zitje schiet soms los.
Zo'n Milan is natuurlijk een hoop geld, maar ja.. als je het geld niet aan allerlei andere dingen uitgeeft, best betaalbaar. En als je hem eenmaal hebt geen hoge kilometerprijs . Als je een nieuwe velomobiel overweegt raad ik zeker aan om eens een proefrit in Dronten te maken. De Milan GT is echt een volwassen, snelle, maar ook praktische fiets. Met de bagagevakken voor kan je prima kampeerspullen meenemen. En het afneembare deksel in de neus maakt het onderhoud eenvoudiger. De Milan heeft het grootste openklapbare deksel en je kan met het deksel variëren. Ying-Yang, alleen Ying [of Yang?] en helemaal open [badkuip]. Conclusie, een aanrader!
Uitrusting:
- 56T voor
- 12-speed Rotor cassette achter [11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39]
- Cranks 140 mm
- lichtmodule op de muts
- Alex Rims 406 velgen
- 70 mm trommelremmen
- Continental Contact Urban banden [42-406 en 42-584]
- Ying-Yang combideksel, geen kap
- luchtinlaat in neus
- bagagevakken voor links en rechts
- gewicht ca 24.5 kg
Jarenlang heb ik goed in mijn Quest kunnen fietsen, maar de laatste anderhalf jaar kon ik er niet lekker in trappen. Dat was voor mij de reden om korte cranks te proberen. Ik heb overwogen korte cranks in mijn Quest te laten monteren, maar wilde eerst een proefrit maken in een Milan GT. Aangezien Intercitybike op dat moment geen GT had ben ik naar Ottersberg in Duitsland geweest voor een proefrit. Het was een korte proefrit, maar ik was ontzettend enthousiast over de Milan GT. Gezien de lange levertijd heb ik de gok genomen en de fiets besteld in mei 2021.
Na 400 km kan ik zeggen dat de korte cranks van 140 mm [ik had 170 mm] mij echt ontzettend goed bevallen. Ik kan veel beter mijn energie leveren en kan dat zien aan mijn hartslag die ik makkelijker omhoog trap. Wel wil ik benadrukken dat de cranklengte iets heel persoonlijks is en het is zeker niet voor iedereen zo'n groot voordeel als in mijn geval om met korte cranks te trappen. Echter, als lange persoon valt er weinig te kiezen als je in een Milan wil rijden. Veel langer dan 140 mm zal niet gaan als je lang bent [1.90+]. Mijn ervaring is dat korte cranks minder belastend zijn voor de beenspieren en knieën en dat je dat compenseert door sneller trappen, waardoor hart en longen harder aan het werk gezet. Dat laatste ligt mij erg goed, vandaar de positieve ervaring.
Ten opzichte van de Quest heb ik nog geen nadelen van de Milan kunnen ontdekken, alleen maar voordelen. De fiets is echt een klasse beter en nog een stuk lichter en strakker. Met de Milan kan je aanzienlijk harder door de bocht en het stuurgevoel is een stuk strakker. De Milan is een kleine 5 kg lichter, ook dat is meegenomen. Wat mij ontzettend is meegevallen is dat ik geen drempels raak met de voetenbulten. Blijkbaar heb ik geen hoge drempels in de buurt, want ik moet de eerst nog raken. Nog een meevaller is dat het helemaal niet warm is in de fiets met alleen de luchtinlaat. In de Quest had ik behoorlijke voetengaten en daar kwam veel meer wind/lucht naar binnen. Het binnenklimaat in de Milan is veel prettiger, want ik heb geen last meer van koude voeten en door de voetengaten kwam gewoon teveel lucht naar binnen. Ik heb de afgelopen 400 km met het Ying-Yang combideksel gereden, dat is vergelijkbaar met het schuimdeksel op de Quest. Een groot verschil is dat ik veel dieper in de Milan zit en daardoor veel ruimte heb onder het schuimdeksel, dat is veel minder benauwd. Ik kijk maar net over de rand van het schuimdeksel heen wat ik ideaal vind, want dat scheelt veel windgeruis.
De Milan is sneller dan de Quest, maar het hangt er wel vanaf hoe hard je rijd en met welke banden. Als je in de winter de Quest met F-Lites rijdt dan moet je met de Milan zeker harder dan 35 rijden om het verschil te maken. In de zomer rijd je makkelijker hard en zal het verschil van de GT met de Quest groter zijn denk ik. De Milan is niet windgevoelig, maar mijn Quest was zo stevig dat ik geen verschil voel met de Milan.
De lichtmodule op de muts moet ik nog in het donker testen [ik fiets eigenlijk nooit in het donker], maar ik verwacht dat het licht in het donker minder prettig is dan een lamp in de neus. Als je [bijna] altijd overdag rijdt dan is de lichtmodule op de muts wel beter zichtbaar dan in de neus. Ik kan een klein dingetje noemen dat ik iets minder vind. Het zitje van de Milan kan je er zo uitpakken, maar de nokjes om het zitje te klemmen hadden hoger gemogen, het zitje schiet soms los.
Zo'n Milan is natuurlijk een hoop geld, maar ja.. als je het geld niet aan allerlei andere dingen uitgeeft, best betaalbaar. En als je hem eenmaal hebt geen hoge kilometerprijs . Als je een nieuwe velomobiel overweegt raad ik zeker aan om eens een proefrit in Dronten te maken. De Milan GT is echt een volwassen, snelle, maar ook praktische fiets. Met de bagagevakken voor kan je prima kampeerspullen meenemen. En het afneembare deksel in de neus maakt het onderhoud eenvoudiger. De Milan heeft het grootste openklapbare deksel en je kan met het deksel variëren. Ying-Yang, alleen Ying [of Yang?] en helemaal open [badkuip]. Conclusie, een aanrader!