15-Feb-2022, 11:19 AM
(15-Feb-2022, 10:17 AM)Bacchus schreef:(15-Feb-2022, 07:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Mijn ervaring met de Milan is dat de vering (of demping of hoe het ook mag heten) behoorlijk stug/sportief staat afgesteld.Klassiek gezien:
Vering is het voorkomen van korte verticale bewegingen, dus het opvangen van oneffenheden in de weg.
Demping is het verwijderen van de in de vering opgeslagen overtollige energie, zodat je voertuig niet gaat deinen doordat de veer weer terugveert. Een demper dempt dus de veerbeweging.
In een personenauto gebeurt de vering vaak door een stalen schroefveer en de demping door een oliezuiger.
Nu weet ik niet precies hoe alle ophangingen werken en met name elastomeren lijken ineens beiden te doen?
Dan was de vering van mijn Quest met oliedempers zeer matig en de demping uitstekend. De vering van mijn Milan is nu beter, de demping vergelijkbaar. Een velomobiel zal altijd wel een rammelkast blijven op klinkers. Mijn roeifiets zonder enige vering rolt een stuk comfortabeler over klinkers.