15-Feb-2022, 12:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2022, 12:45 PM door 365cycle.)
(15-Feb-2022, 10:43 AM)PietV* schreef: Volgens de info van Velomobile World heeft de SL dezelfde veerpoten als de GT. Dus ook met die simpele PU dempertjes. Naar mate die slijten wordt de demping minder tot bijna niets.Klopt. Ik begin me af te vragen of mijn dempers niet gewoon een beetje versleten zijn. Ben pas zo'n 12.000 km onderweg in de GT, maar met mijn gewicht en bagage wordt het allemaal wel tot op het randje belast.
(15-Feb-2022, 07:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik kan met de SL veel harder en scherper door bochten dan met de DF. Er liggen dezelfde banden onder.
(15-Feb-2022, 08:04 AM)ThijsR schreef: Overhellen heeft twee (of meer?) mogelijke oorzaken:Er speelt vanalles mee, maar het verschil tussen de DF en de Milan is vooral ook het zwaartepunt, dat bij de Milan behoorlijk wat lager ligt. Misschien is er ook nog een verschilletje in de wielstand ofzo. De DF heeft daarnaast volgens mij meer druk op het achterwiel dan de Milan; bij die laatste moet je iets meer bedacht zijn op een slingerende achterkant dan bij de DF. Ook grip bij hard optrekken is bij de DF beter.
De vering, zoals genoemd,
Maar de stijfheid van de body speelt ook een grote rol. Hoe beter deze bestand is tegen torderen om de lengte-as, hoe minder de achterkant kan hellen ten opzichte van de voorwielen.
(15-Feb-2022, 08:04 AM)ThijsR schreef: Met dit in het achterhoofd probeer ik in scherpe bochten een beetje naar voren te leunen, zodat het zwaartepunt richting de vooras wordt verplaatst. Het is misschien puur psychologie met mijn snelheid, maar het voelt stabieler.Houd er wel rekening mee dat je een driewielige velomobiel in alle gevallen liever onderstuurd dan overstuurd wil hebben (minpuntje voor de Milan dus), en de vierwielers die er nu bestaan ook. Als de voorwielen gaan glijden in een bocht kan je ze recht zetten en direct remmen; de kans dat de achterkant dan over de voorkant heen gaat is nihil, en non-existent wanneer je niets groots raakt. Mijn Quattrovelo+ was nogal een kwispelkont op slecht wegdek, en hoewel er vier wielen onder zitten heb je maar een heel klein richeltje nodig om 'm om te laten kiepen. De Milan heb ik ook al eens behoorlijk dwars gehad (ik reed niet eens hard!), en het enige wat je dan kan doen is een schietgebedje dat ie niet omver gaat terwijl je tegenstuurt. De enige velomobiel waarmee ik nog weleens dwars over een testbaan zou willen gaan is een DuoQuest - die is tenminste breed genoeg