(15-Feb-2022, 12:53 PM)ThijsR schreef: Stalen veer: Veert veel, veerweg lineair, demping nihil.Stalen veren zijn er in soorten en maten. Bladveren, schroefveren, spiraal- of horlogeveren. Stalen veren kunnen zowel een lineaire als progressieve veerweg hebben. Schroefveren, zoals in vele velomobielen, kunnen worden samengesteld uit delen met dikke windingen en dunne windingen. Of windingen kort op elkaar en verder uit elkaar. Dat geeft een progressieve veerweg, omdat steeds meer windingen bij zwaardere belasting op stuit worden uitgeschakeld.
Elastomeer: Veert een beetje, veerweg progressief, dempt veel
Luchtdemper - buis: veert heel weinig, veerweg progressief, dempt veel
Luchtdemper - balg: veert iets meer dankzij materiaal van de balg, veerweg progressief, dempt veel
Hydraulische demper: veert niet, veerweg progressief, dempt veel
De band (!): is in essentie een - instelbare - luchtdemper in balgvorm.
Wrijvingskous: is eigenlijk geen demper maar verhoogt het losbreekmoment, zodat de band bij kleinere oneffenheden de demping kan verzorgen zonder dat de vering hoeft te worden aangesproken.
Elastomeren veren prima, hebben een progressieve veerweg en hebben een inwendige demping. Niet veel, maar vaak voldoende om zonder veerdempers te rijden.
Luchtvering veert uitstekend, hebben een progressieve veerweg en een geen demping. Afzonderlijke demping is noodzakelijk. Instelbare demping heeft de voorkeur.
Luchtbanden veren prima, hebben nauwelijks een progressieve veerweg en worden zeer matig gedempt door de stijfheid van het karkas van de buitenband. Luchtbanden die goed dempen hebben een zeer hoge rolweerstand, waar niet op zit te wachten. Een luchtband is zeker geen luchtdemper.
Veerdempers veren niet, behalve aan beide uiteinden waar de schokrubbers ter bevestiging zijn gemonteerd. Als veerdempers mee zouden doen met veren dempen ze niet.
Wat wrijvingskousen zijn weet ik niet. Ik ken ze niet in de voertuigindustrie. Maar ik ben nooit te oud om te leren.
Als je de wrijvingsdemper "kous" noemt komt die zelden nog voor in de voertuigindustrie.