(15-Feb-2022, 04:38 PM)ThijsR schreef: Ook met die veertypen gecombineerd maak je overigens geen progressieve stalen veer. Twee typen combineren geeft een resultaat dat ook wel "dual-stage" (NL: tweetraps) genoemd wordt, en geplot in een grafiek ziet het eruit als twee rechte lijnen verbonden met een knik.Klopt dat je met 2 verschillende lineaire van verschillende veerkracht een grafiek krijgt met twee rechte lijnen in een knik met elkaar verbonden. De combi lineair + progressief is ook mogelijk en het stapelen van progressieve schroefveren ook.
Overigens, als luchtvering niet zou dempen zou een Risse niet warm worden tijdens gebruik en banden zouden ook niet opwarmen.
Een voorbeeld van een lineaire en progressieve schroefveer met uitleg onder "Veerconstante"
https://www.mvwautotechniek.nl/vering/
De Risse veerelementen, Astra 5 en Genesis, bestaan uit een luchtveer met hydraulische veerdemping. De warmte die ontstaat in het veerelement wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de demper en niet door de luchtveer.
Dat luchtbanden warm worden komt hoofdzakelijk door wrijvingswarmte tijdens vervorming van de buitenband en voor een klein deel door vervorming de binnenband. De rolweerstand omgezet in warmte.