Veerdemping is een onderbelicht onderwerp op dit forum. Dat geldt zeker voor een stabilisator.
Veerdemping zorgt ervoor dat op matige wegen het contact band/wegdek optimaal blijft, onder alle omstandigheden. Ongewenste veerbewegingen werken door op de luchtband die kan gaan stuiteren. Dat geeft veel energieverlies en een hoge bandenslijtage. De draaisnelheid van het wiel wordt bepaald door de belaste straal. Een belast wiel draait dus sneller dan een onbelast wiel, omdat de belaste straal tot wel 1 cm kleiner wordt en fictief de diameter 2 cm kleiner wordt.
Wanneer het wiel gaat stuiteren en de belaste straat varieert, wordt continue het wiel gedwongen langzamer en sneller te draaien. Hierdoor gaat de band gummen op het wegdek. Zonder veerdemping energieverspilling.
Ook de wegligging wordt door goede veerdemping sterk verbeterd. Geen dribbelen en scherp kunnen sturen en onder alle omstandigheden optimaal kunnen remmen.
Hier nog een mening: https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...chokdemper
Een stabilisator is voor een velomobiel ideaal. Het voorkomt sterk overhellen, omdat in een bocht naar rechts de stabilisator de linkerveer ondersteunt door de veerkracht van de nauwelijks belaste rechterveer aan te wenden voor de linkerveer. De minder belaste rechter wielophanging kan door die stabilisator veel minder uitveren, waardoor het voertuig veel minder overhelt.
Tezamen zorgen veerdemping en de stabilisator voor een strak weggedrag. Goed kunnen uitwijken, sturen en remmen kunnen van levensbelang zijn.
Veerdemping zorgt ervoor dat op matige wegen het contact band/wegdek optimaal blijft, onder alle omstandigheden. Ongewenste veerbewegingen werken door op de luchtband die kan gaan stuiteren. Dat geeft veel energieverlies en een hoge bandenslijtage. De draaisnelheid van het wiel wordt bepaald door de belaste straal. Een belast wiel draait dus sneller dan een onbelast wiel, omdat de belaste straal tot wel 1 cm kleiner wordt en fictief de diameter 2 cm kleiner wordt.
Wanneer het wiel gaat stuiteren en de belaste straat varieert, wordt continue het wiel gedwongen langzamer en sneller te draaien. Hierdoor gaat de band gummen op het wegdek. Zonder veerdemping energieverspilling.
Ook de wegligging wordt door goede veerdemping sterk verbeterd. Geen dribbelen en scherp kunnen sturen en onder alle omstandigheden optimaal kunnen remmen.
Hier nog een mening: https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...chokdemper
Een stabilisator is voor een velomobiel ideaal. Het voorkomt sterk overhellen, omdat in een bocht naar rechts de stabilisator de linkerveer ondersteunt door de veerkracht van de nauwelijks belaste rechterveer aan te wenden voor de linkerveer. De minder belaste rechter wielophanging kan door die stabilisator veel minder uitveren, waardoor het voertuig veel minder overhelt.
Tezamen zorgen veerdemping en de stabilisator voor een strak weggedrag. Goed kunnen uitwijken, sturen en remmen kunnen van levensbelang zijn.