16-Feb-2022, 01:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Feb-2022, 01:57 PM door 365cycle.)
Denk dat het bij de velomobielbouwers niet onderbelicht is, maar bevestiging van een conventionele stabilisator(-stang) zijn in een velomobiel nogal een complex verhaal. Zeker Allert Jacobs (en mogelijk ook anderen) heeft hier z'n hoofd al meermaals over gebroken, en geconcludeerd dat het niet met een redelijk compromis mogelijk is.
Ik heb weleens nagedacht of het juist met een hydraulisch of luchtveersysteem niet zou lukken, als beide kanten met elkaar verbonden zijn d.m.v. een drukleiding, en toepassing van een membraam in de veer om de "normale" veerfunctie van de stabilisator te scheiden.
Dit zou er dan wel voor zorgen dat de veerpoten speciale en complexe producten worden, aangezien je waarschijnlijk met een flinke overdruk moet werken, en ook een andere druk boven als onder het membraam. Of het voldoende lineair zou veren durf ik niet in te schatten.
Ik heb weleens nagedacht of het juist met een hydraulisch of luchtveersysteem niet zou lukken, als beide kanten met elkaar verbonden zijn d.m.v. een drukleiding, en toepassing van een membraam in de veer om de "normale" veerfunctie van de stabilisator te scheiden.
Dit zou er dan wel voor zorgen dat de veerpoten speciale en complexe producten worden, aangezien je waarschijnlijk met een flinke overdruk moet werken, en ook een andere druk boven als onder het membraam. Of het voldoende lineair zou veren durf ik niet in te schatten.