18-Feb-2022, 10:13 AM
(17-Feb-2022, 09:00 PM)Jeroen S schreef: Een velomobiel heeft een maximale veerweg van een centimeter of drie, in sommige gevallen misschien vier. Natuurlijk zakt de veer door de standaard belasting Velomobiel + berijder al een beetje in. Voordat het wiel los komt, veert het dit extra stukje nog uit. dat zal nog zo'n centimeter negatieve veerweg zijn, misschien 1,5. Bij links maximaal inveren en rechts maximaal uit zit je dan aan een verschil van 5,5 cm in een extreme situatie.Drie a vier centimeter, kun je dat nog vering noemen ? zo'n veerweg bereik je met sommige banden ook.
Een stabilisatorstang zal het links inveren niet volledig voorkomen, maar wel iets stugger maken, omdat het rechter veertje ook mee helpt om de Velomobiel recht te houden. Als ik een schatting zo mogen doen, dan denk ik dat een goed functionerende stabilisator in een maximaal effectieve werking ongeveer 2 cm minder inveren zou bewerkstelligen.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het heel goed mogelijk is om een Velomobiel te rollen, zonder ook maar in de buurt van die maximale veerweg te komen.
Hoewel een stabilisator misschien de stabiliteit iets kan verbeteren, verschuif je daarmee alleen de grens iets. Je kunt dus een klein beetje harder door de bocht, voordat je omkiept, maar als je net aan de verkeerde kant van de grens zit zal het toch mis gaan.
De gewichtsverdeling in een Velomobiel is gewoon verre van optimaal. Zeker als beginner heb ik gemerkt dat een wat te bruut hoekig stuurgedrag al snel het effect heeft dat er een pootje omhoog komt. Met een vloeiendere lijn gaat het al stukken beter, en kun je harder door de bocht.
De marginale verbetering die een stabilisator in een Velomobiel op kan leveren is mij de extra kilo's niet waard.