Zonder veerdempers is een hoekig stuurgedrag al voldoende om een velomobiel om te laten rollen. Ook rukwinden, zoals vandaag verwacht worden, kan zonder goede veerdempers en stabilisator al voldoende zijn.
Voordeel van een stabilisator is dat de ene veerpoot de andere veerpoot helpt en zelfs eerder een pootje lift, waarbij nauwelijks dan wel niet wordt uitgeveerd door de onbelast veerpoot en de massa van de onbelaste wielophanging helpt als contragewicht.
https://www.youtube.com/watch?v=fYzz4cvF...avratilova
Bij mijn Alleweder, die standaard is afgeveerd (half zacht, half hard), geeft bij éénzijdige veerbelasting een hoogteverschil tussen links en rechts van 6,5 cm. Dat heb je in een vlot genomen bocht en een plotselinge correctie met het stuur de Alleweder zo op z'n kant. Het is mij al twee keer overkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=C9ZLfd5c4Iw
Gelukkig is M'n Alleweder niet gelakt. Dus ook geen lakschade.
Voordeel van een stabilisator is dat de ene veerpoot de andere veerpoot helpt en zelfs eerder een pootje lift, waarbij nauwelijks dan wel niet wordt uitgeveerd door de onbelast veerpoot en de massa van de onbelaste wielophanging helpt als contragewicht.
https://www.youtube.com/watch?v=fYzz4cvF...avratilova
Bij mijn Alleweder, die standaard is afgeveerd (half zacht, half hard), geeft bij éénzijdige veerbelasting een hoogteverschil tussen links en rechts van 6,5 cm. Dat heb je in een vlot genomen bocht en een plotselinge correctie met het stuur de Alleweder zo op z'n kant. Het is mij al twee keer overkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=C9ZLfd5c4Iw
Gelukkig is M'n Alleweder niet gelakt. Dus ook geen lakschade.
![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png)